Den första lögnen – Sara Larsson

den-forsta-lognen1997 blev sextonåriga Josefin brutalt våldtagen av tre skolkamrater. Pojkarna frias vid rättegången eftersom det inte kan ställas utom allt rimligt tvivel att de är skyldiga.

Tretton år senare semestrar den framgångsrika fotbollsspelaren Oskar i Thailand med sin fru och sina två barn. Någonting går fel under en festnatt och Oskars liv börjar ta en helt ny vändning.

Det här är en välskriven bok och det märks att den är väl genomarbetad och redigerad in i minsta detalj. Det är också tydligt för läsaren att författaren har valt skönlitterära medel för att nå ut med sitt budskap. Ämnet är rått och obehagligt men viktigt och ständigt aktuellt. Det är inte en dussindeckare med enda syfte att underhålla sin läsare.

Jag kan tycka att det blir lite för tydligt att författaren försöker framföra något. Ibland känns det nästan som om jag lyssnar på en föreläsning istället för att läsa en skönlitterär bok. Om jag väljer att läsa  skönlitteratur så vill jag nog också känna att det är fiktion jag läser. Visst förstår man att karaktärerna och storyn är fiktiva, men budskapet blinkar hela tiden framför mig i stora neonbokstäver. Detaljerna är lite för råa för min smak och upprepas lite för många gånger för att det egentligen ska fylla något syfte.

Men den är som sagt välskriven och läsvärd om man är beredd på vilken typ av bok det är.

Boken finns hos adlibris och bokus.

 

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

