Lewismannen – Peter May

lewismannen Peter May är en av mina nya favoriter. Jag älskade Svarthuset och Lewismannen gör mig inte på något sätt besviken. Lewismannen är andra delen i en trilogi, och det finns få saker jag är så säker på som att jag kommer att kasta mig över den tredje. Förmodligen redan när den kommer på engelska. Fin Macleod är tillbaka, inte bara i bokform, utan han har flyttat tillbaka till sin barndoms ö Isle of Lewis i Yttre Hebriderna norr om Skottland. Han är inte längre polis, men det är oundvikligt att han blir indragen när ett välbevarat lik hittas i en torvmosse. Först är det oklart om mannen har legat där i hundratals år, men en tatuering föreställande Elvis Presley avslöjar att mannen inte kan ha legat där längre än sedan femtiotalet. Alltså kan mördaren fortfarande vara vid liv. För att skriva upp spänningen en smula, så visar ett DNA-prov att mannen är släkt med Tormod MacDonald, Marsailis far. Fins stora ungdomskärleks far. Tormod har blivit dement. Den intressanta vinklingen här är att den demente Tormod berättar sin historia i första person, växelvis med den nutida berättelsen.

Att Peter May har en alldeles särskild känsla för språket märket man inte minst om man läser någon av hans böcker på originalspråket engelska. Dessutom har han en utomordentlig förmåga att skapa stämningar genom miljöer och genom djupa fina personskildringar.

Om du inte har läst dem, gör det!

Böckerna finns på adlibris och bokus.

,

  1. #1 av Lena på 03 juli 2015 - 16:48

    Den här serien är så bra tycker jag .

    Gilla

Kommentera

