Vila i frid av Sofie Sarenbrant

En känd skådespelerska hittas medvetslös i kvinnornas tvagningsrum på Yasuragi Hasseludden och kort därefter upptäcks ett äldre par döda i rum 327. Ingen av incidenterna verkar vara annat än olyckor, men hotellchefen Peter Berg och vd:n Nils Wedén får ändå onda aningar. När ytterligare en person avlider på spa-anläggningen, den här gången i de varma källorna utomhus, går det inte att förneka att det måste finnas ett samband mellan dödsfallen.  
Emma Sköld på Nackapolisens kriminalavdelning kopplas in som ansvarig och hon upptäcker ganska snart att detta inte är något rutinfall.

Vila i frid är en fristående spänningsroman av Sofie Sarenbrant.

Intrigen är bra. Miljön är bra, spahotellet Yasuragi Hasseludden fungerar som en udda inramning för en serie oförklarliga mord. Boken är spännande och underhållande men håller inte särskilt hög litterär kvallitet. Jag stör mig hela tiden på att få saker berättade för mig, saker som jag kan förstå ändå, genom gestaltning. Det tål att sägas hur många gånger som helst – gestalning är nyckeln till författarskapet. Det var Lars Hesslinds största och viktigaste budskap till mig under författarskolan på Marstrand 2007. Ärligt talat, jag tycker nog att redaktören på förlaget borde ha reagerat på detta.

Jag beundrar författaren för den listiga intrigen, för den mysteriehöjande miljön, men jag hade önskat lite mer av berättartekniken. Lite mer djup i karaktärerna hade inte heller skadat.

Är du ute efter en underhållande och spännande deckare i en annorlunda miljö, ja då kan det här vara en bok för dig. Men om du har studerat skrivande i någon form, så kommer du förmodligen att störa dig på samma saker som jag.

, ,

  1. #1 av Ethel på 01 juli 2012 - 7:10

    Bra reklam ändå för Yasuragi Hasseludden, eller… :-D?

    Tror, som du också menar, att en bra intrig inte räcker alls, inte hela vägen. Språket, gestaltningen och att inte undervärdera dina läsares förmåga att tänka själva, är allt enormt viktigt för att jag ska tycka om en bok. Om jag tillåts vara lite tuff: Platta deckare och spänningsromaner orkar jag inte läsa längre.

    Gilla

Kommentera

