Mörkt motiv av Louise Penny

Jag fick ett erbjudande om att läsa den här boken där det stod ”Om du tycker om att dricka te och läsa deckare med både mord och hög mysfaktor, då är Louise Penny’s Mörkt motiv någonting för dig.” Eftersom jag älskar att dricka te framför Morden i Midsomer, tänkte jag att det här är säkert något för mig, så jag tackade ja. Boken levererades tillsammans med en mugg med texten ”Dödligt våld kräver Earl Grey” som jag numera dricker te ur på jobbet.

Mörkt motiv är den första boken i en serie om kommissarie Gamache och den kanadensiska byn Three Pines invånare, alla mer eller mindre excentriska och alla med sina egenheter. Originalet kom ut 2006 och är den första som kommer ut på svenska. I augusti kommer den åttonde boken i serien ut på engelska, så vi har några delar att ta igen här i Sverige och det ser jag fram emot!

Det finns faktiskt deckare som, trots mord och hemligheter, bäst kan beskrivas som trevliga eller kanske mysiga. Det här är verkligen en sådan, precis som förlaget utlovade. Berättartekniken påminner om en del äldre deckare och det tog ett tag innan jag kom in i berättelsen utan att fastna på de lite smålustiga kommentarer som författaren hela tiden klämde in. Jag vet faktiskt inte om det blev mindre sådant längre in i boken eller om jag helt enkelt vande mig. Troligtvis det senare.

Det är ingen gastkramande historia, vilket den heller inte utger sig för att vara, och tempot är ganska lågt. Jane Neal hittas död i skogen i den lilla byn Three Pines, skjuten med en pil rakt genom hjärtat. Vet man ingenting om pilbågar innan man börjar läsa den här boken, så gör man det när man är klar. I den lilla byn finns nämligen en bågskytteklubb som är experter på ämnet.

Precis som i Morden i Midsomer och i Agatha Christies böcker kretsar handlingen kring en liten by eller en sluten grupp människor och genom ett nära samarbete med byborna nystar kommissarie Gamache och hans kollegor upp gåtan.

Jag tror inte att jag har läst någon kanadensisk deckare förut och det förhållande som finns mellan de engelskspråkiga och de franskspråkiga delarna av Kanada berörs lite då och då av författaren, vilket också är intressant eftersom det är något nytt för mig i litteraturen. Annars har det mesta en tendens att bli uttjatat efter ett tag.

Gillar du smålustigt, målande och fantasifullt språk kombinerat med en trevlig, mysig deckarhistoria på landsbygden, ja då ska du absolut läsa den här.

Boken är ett recensionsex från Wahlström & Widstrand.

, ,

  1. #1 av Kristina Svensson (@KristinaHSvens) på 19 juni 2012 - 21:31

    Det där lät som en bok för mig!

    Gilla

  1. Fru E:s böcker » Blog Archive » Ett kanadensiskt Midsumer

Kommentera

