Porto Francos väktare av Ann Rosman

Många anser att Ann Rosmans och Camilla Läckbergs böcker är likvärdiga eftersom båda skriver om Bohuslän och gärna väver ihop en historisk händelse med en nutida. Men det tycker inte jag. Ann Rosman är mycket bättre. Jag tyckte att den första boken, Fyrmästarens dotter, ibland var lite trevande skriven, men det är fullt förståeligt i en debut. Andra boken, Själakistan, var betydligt bättre skriven och Porto Francos väktare, som är den tredje boken om Marstrand är ännu ett strå vassare.

Själva deckargåtan i den här boken får dock stå tillbaka för den historiska berättelsen om Agnes. Är man ute efter en gastkramande deckare så är det här inte rätt bok, men vill man låta sig dras med och engageras av ett gripande människoöde i skuggan av en nutida deckargåta, förtrollas av Marstrands livliga historia och karga natur, ja då är det här helt rätt bok.

Det märks att Ann Rosman älskar att berätta om Marstrands historia och hon har en förmåga att få mig att sitta och nästan andlöst lyssna till historier om kapare, smugglare, sjörövare, mördare och gamla byggnader. Då ska man veta att jag inte precis är en person som slukar historia eller ens gärna läser historiska romaner.

Agnes flyr i slutet av 1700-talet från ett planerat arrangerat äktenskap genom att klä ut sig till man och ta sig till Marstrand för att försöka hitta ett jobb och någonstans att bo. 220 år senare görs ett gruvligt fynd på Klöverön. En kvinna och ett spädbarn hittas döda i Gamle mosse och kriminalinspektör Karin Adler kopplas in. Men att identifiera de två döda visar sig vara lättare sagt än gjort. Det enda man kan säga med säkerhet är att de har legat i mossen länge. Väldigt länge.

Hatten av för Ann Rosmans fantastiska förmåga att skriva om historia på ett passionerat, vackert och engagerande sätt.

,

  1. #1 av Kristina Svensson (@KristinaHSvens) på 17 oktober 2011 - 17:53

    Tack för tipset! Jag har hört talas om hennes böcker via en bekant men inte kommit mig för att läsa dem ännu. Nu blir jag riktigt sugen.

    Gilla

  2. #2 av Pernilla på 17 oktober 2011 - 18:14

    Nu har du nog satt ord på vad jag kände. Jag är ingen deckarperson men ÄLSKADE den här. Mycket tack vare allt historiskt.

    Gilla

  3. #3 av Hanna Lans på 17 oktober 2011 - 21:52

    Jag älskar Marstrand och är väldigt tacksam över att en författare tar sig an hitorien och gör det så himla bra. Jag tycker bäst om den här senaste, men förmodligen för att det är den som är mest historisk. Jag gillar annars inte deckare alls.

    Gilla

  4. #4 av Alexander på 18 oktober 2011 - 23:13

    Lustigt att du säger att du inte jämför AR med CL för att på nästa rad skriva att AR är bättre, är inte det just att jämföra?

    Gilla

    • #5 av annaljungdahl på 19 oktober 2011 - 7:12

      OK, för att förtydliga: med ”jämför” avses i det här fallet ”anse att de skriver likvärdiga böcker”.

      Gilla

  1. Ann Rosman – Porto Francos Väktare | Books ABC

Kommentera

