Skrivretreat i september

Det har gått ett tag sedan jag var i Älvdalen på skrivretreat, närmare bestämt en dryg månad. Just nu jobbar jag faktiskt ganska intensivt med att skriva färdigt romanen, om man nu kan använda det ordet med tanke på hur lite tid det ändå blir till skrivandet.

Jag påbörjade detta manus (Paradisäpplet) under NaNoWriMo (National Novel Writing Month) förra året, alltså den 1 november 2010. Därefter skrev jag nästan ingenting på flera månader. I juni 2011 åkte jag på skrivretreat i Älvdalen och skrev 25000 ord. Sedan skrev jag i princip ingenting under hela sommaren, tills jag åkte på skrivretreat igen i september. Då tog jag bl a fram stora motorsågen och styckade upp nästan hela manuset. Slängde en del stora bitar och sammanfogade de övriga igen i en annan ordning än de hade varit tidigare. Ett jobb som tog flera dagar i sträck.

Nu sitter jag här och skriver faktiskt flera gånger i veckan för att färdigställa manuset och kunna börja skicka in det till förlag. Och med detta inlägg vill jag då säga att utan NaNoWriMo och utan skrivretreat i Älvdalen hade jag förmodligen inte haft något manus att färdigställa.

,

  1. #1 av Erik på 16 oktober 2011 - 21:03

    Hej Anna och tack för många intressanta inlägg om skrivande! Har du sett den nystartade tidningen Skriva? Kanske intressant? http://www.tidningenskriva.se

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 16 oktober 2011 - 21:16

      Hej Erik! Jag har sett den och redan anmält mig för prenumeration 🙂 Borde förstås ha tipsat om den här på blogggen. Det måste jag göra! Tack för tipset.

      Gilla

Kommentera

