Berätta inte för någon av Harlan Coben

I flera år har David Beck jagats av sina minnen – kvällen han såg sin hustru Elizabeth föras bort av okända män, beskedet om att hennes döda kropp återfunnits och att gärningsmannen antas vara en fruktad seriemördare. Långt senare får han ett mejl – ett meddelande som ingen annan än Elizabeth kan ha skrivit. Nu vaknar hoppet om att hon fortfarande lever. Berätta inte för någon – så lyder varningen i mejlet. David kastar sig in i ett desperat och livsfarligt sökande efter sanningen och efter Elizabeth. Men snart står han själv misstänkt för hustrumord.

Det är inte alltid rättvist att läsa en tidig bok av en väl etablerad författare, men samtidigt vill man ofta gärna börja från början när man ger sig på en ny författare. Ny för mig alltså. Nu är det här inte Harlan Cobens första bok, långt ifrån. Men det är den första som är utgiven i Sverige.

Berätta inte för någon är en välskriven bok. Den här boken är skriven i första person och berättarjaget talar ibland direkt till läsarna och det är väldigt olika vad man tycker om det. Jag är inte så förtjust i det, eftersom det får mig att komma ur berättelsen lite. Jag vill inte vara en del av berättelsen, vilket jag blir när detta händer, trots att det är David Beck som bjuder in mig och inte författaren.

Men det här är en thriller i ordets rätta bemärkelse och det är den första men inte den sista boken jag läser av Harlan Coben. En av mina absoluta favorituppläsare, Torsten Wahlund, läser den här på samma strålande sätt som han alltid gör.

Och glöm nu inte bokcirkeln i Trollhättan den 31 oktober. Läs mer om den här.

,

  1. #1 av Monika på 15 oktober 2011 - 10:58

    Hade en dust med Coben för några år sedan med Borta för alltid och gillade den inte alls. Nu har jag plötsligt köpt tre böcker av honom för att ge honom en ny chans, alla andra verkar ju gilla honom. Det här med bokbloggar är ju inte alltid bra alltså 🙂

    Gilla

Kommentera

