Själakistan av Ann Rosman

Mitt andra val ur Storytels utbud blev Själakistan av Ann Rosman. Jag har tidigare läst den första boken, Fyrmästarens dotter.

Jag tyckte att Fyrmästarens dotter kändes väldigt mycket som en debut, vilket det ju också var, men i Själakistan lyfter sig berättandet rejält. Ann Rosman lyckas få en saftig historielektion om Marstrand och om häxjakter att bli mycket intressant och högst relevant för bokens handling. Hon väver in historiska fakta i boken på ett skickligt sätt.

Genom Saras utbrändhet och problem med Försäkringskassan blir det även ett och annat inlägg i samhällsdebatten.

Boken består av ett nutida och ett förflutet spår. I det tillbakablickande spåret hålls en liten pojke inlåst i en källare. I det nutida inleds boken med att en skolklass hittar liket efter en kvinna i medeltida kläder vid den gamla Offerstenen på Marstrand. Liket saknar huvud och strax därefter hittar fru Wilson ett huvud i sin trädgård, upphängt på en spaljé med rosor och luktärter.

Jag håller fast vid vad jag tidigare har konstaterat, att jag är trött på deckare med parallellspår i nutid och förfluten tid. Det funkar bra i den här boken och det är egentligen inget större fel på tekniken, men den är använd till en gräns där den känns utsliten. Tycker i alla fall jag.

Det är en spännande, underhållande och faktiskt riktigt lärorik deckare som jag rekommenderar till skön sommarläsning. Jag lyssnade som sagt på den och den gjorde sig mycket bra som ljudbok.

,

  1. #1 av Annika på 28 juli 2011 - 8:25

    Det låter bra då jag har den här i min att-läsa-hög 🙂

    Gilla

Kommentera

