Svart som natten av Ann Cleeves


Det är en ren slump att jag fick tag på den första delen i den s k Shetlandskvartetten när jag skulle läsa Ann Cleeves. Jag råkade ha en pocket hemma och läste den, utan att veta vilken bok i ordningen det var. Delarna är visserligen fristående, men jag gillar att läsa serier i rätt ordning.

Det är en kall januarimorgon och staden Lerwick på Shetlandsöarna ligger under ett djupt täcke av snö. Korparna seglar fram över den ensamstående mamman Fran Hunter som just har lämnat sin dotter i skolan och är på väg hemåt när hennes blick plötsligt dras till den frusna marken och ett konstigt bylte som ligger i snön. Det visar sig vara en ung kvinna, strypt med sin egen halsduk. Fran känner genast igen henne: det är grannflickan Catherine Ross, som tillsammans med sin pappa nyligen flyttat till Shetlandsöarna från England.

     Shetlandspolisen kallar genast på förstärkning från Skottland. Bland invånarna sprids nyheten om mordet blixtsnabbt och rykten om att stadens ensling Magnus Tait är inblandad i mordet börjar florera. När kommissarie Jimmy Perez ignorerar ryktena och istället börjar kartlägga vad som egentligen hänt sprider sig misstankarna vidare och lägger sig som en skugga över den lilla staden. Grannarna kastar illvilliga blickar på varandra och för första gången låser man sin ytterdörr. Alla känner alla – men en av dem är en mördare. Vem?

Miljön i den här boken är fantastisk och kompletterar historien perfekt. Boken utspelar sig på Shetlandsöarna under vintern med svarta korpar som cirkulerar över snön. Jag gillar verkligen Ann Cleeves sätt att skriva och hur hon bygger upp historien. Hon har verkligen förmågan att skapa en suggestiv miljöinramning. Jag har läst ganska delade meningar om den här boken, men jag ställer mig definitivt på de positivas sida. Jag tyckte varken att den var seg eller tråkig.  Jag hade ingen aning om vem som var mördaren förrän det avslöjades, men det är så det brukar vara. Det är sällan jag lyckas lista ut saker i förväg, men det kan till viss del bero på att jag faktiskt inte vill veta någonting i förväg, så jag låter helt enkelt bli att fundera. Som jag skrev igår så vill jag helst att allt ska vara ett enda stort mysterium fram till sista sidan. Och även här lyckas Ann Cleeves, för det är inte många sidor kvar när sanningen står helt klar.

Det är en typisk engelsk deckare på så sätt att man inte får lära känna polisen Jimmy Perez alls. Polisernas vardag och kärleksproblem är mer utmärkande för svenska deckare 🙂

Jag kommer definitivt att fortsätta med de andra delarna i serien efter den här.

 

, ,

  1. #1 av kerstin dahlen på 28 juni 2011 - 22:20

    Jag fick tips om henne av mitt bibliotek. Nu har jag läst alla och jag gillar dem. Jag tycker om att läsa om miljön, som känns så levande. Spännande intrig. Men jag rekommenderar alla att läsa böckerna i rätt ordning. Det gjorde inte jag, och det var inte så bra.

    Gilla

Kommentera

