Svart cirkel av Jonas Moström

Nylyssnat i bilen:

Snön ligger tung i Sundsvall den Luciakväll när den före detta rockstjärnan Rick Johnson under mycket egendomliga omständigheter mördas på ett hotellrum. Kommissarie Johan Axberg inleder en utredning som visar att superstjärnans glättiga fasad dolde många obehagliga överraskningar, däribland nära kontakter med den ryska maffian. Det hela kompliceras av att det enda vittne som sett mördaren på nära håll ligger i koma på Sundsvalls sjukhus. Och samtidigt planerar mördaren att slå till igen…


När jag läste Jonas Moströms första bok om kommissarien Johan Axberg och läkaren Erik Jensen – Dödens pendel – var jag övertygad om att Jonas Moström var en ny deckarfavorit. Bra skrivet, spännande och genomtänkt. Det har tagit ett bra tag innan jag tog tag i den andra delen – Svart cirkel . Den är också bra, men inte lika bra som den första. Det är inget fel på hur den är skriven, men jag gillar inte upplägget riktigt. När jag läser en spännande bok vill jag inte ha rapporter från ”den andra sidan”. Man får förstås inte hela sanningen klart för sig förrän mot slutet, precis som i alla andra deckare, men jag gillar att inte veta något alls – så länge som möjligt vill jag undra och vända blad. Allt ska helst vara ett enda stort mysterium fram till sista sidan 🙂

Jag ska definitivt läsa alla böckerna om Axberg och Jensen och näst i tur i serien står Hjärtats mörker, men just nu snurrar Frostnätter av Arnaldur Inridason i bilens CD-spelare.

Betyg: 4

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

