Utan ett ord av Linwood Barclay

Du vaknar. Huset är tomt. Din familj är borta.

14-åriga Cynthia skriker åt sina föräldrar och slår igen dörren till sitt rum. När hon vaknar nästa morgon förväntar hon sig en konfrontation, men istället är huset tomt. Hennes mamma, pappa och storebror är borta.

25 år senare bestämmer sig Cynthia för att delta i ett tv-program om olösta fall i ett sista försök att få veta vad som hände den där natten. Först händer ingenting. Sen ringer telefonen. En mansröst säger att hennes familj förlåter henne. Cynthia är nära att bryta ihop. Är hennes familj vid liv? Varför har de aldrig hört av sig? Cynthia börjar forska i försvinnandet, och trådarna leder till fruktansvärda hemligheter. Kanske hade det varit bättre att låta det förflutna vila.

Det här är verkligen en thriller i min smak. Den höll mig i ett stadigt grepp redan från början och jag ville aldrig sluta läsa. Tyvärr tycker jag att den tappar det gastkramande greppet lite mot slutet. Om jag ska försöka identifiera vad det är i en thriller eller deckare som verkligen lyckas hålla mig i ett fast grepp, så ligger det mycket i det okända. I början bygger hela storyn just på det okända. Något hände den där natten med Cynthias familj, men ingen vet vad. Här är jag fast.

Vanligtvis är jag inte så förtjust i romaner skrivna i första person, men i den här boken tillför det faktiskt något. Eftersom det är Cynthias man som är berättarjaget, så kan hans egen osäkerhet över Cynthias psykiska hälsa spela en väldigt viktig roll.

Det som är minus är de kursiverade avsnitten som ska berätta korta avsnitt från den andra sidan, dvs den sida som vet vad som hände. De hade lätt kunnat redigeras bort! Jag gillade heller inte riktigt händelseutvecklingen mot slutet, det sätt på vilket sanningen kom fram. Mer om det vill jag inte säga.

Betyg: 4

Utan ett ord recenseras även av bl a: DN, Pocketblogg.se, Boktoka, Hyllan.

,

  1. #1 av Peter på 21 augusti 2011 - 19:54

    Den här lät spännande, så jag skaffade mig en ljudbok av den. Tyvärr var uppläsaren helt värdelös på att läsa, så det förtog en stor del av spänningen med boken. Boken i sig var däremot ganska bra. Precis som du, tycker jag att de kursiva avsnitten kunde utelämnats, och att slutet kunde varit bättre skrivet.

    Tack för tipset!

    Gilla

Kommentera

