Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom

Israel Armstrong är en känslig själ. En bokälskande vegetarian i manchesterkostym som flyttar till Irland för ett efterlängtat jobb som bibliotekarie. Men när han efter tolv timmars resa kommer fram upptäcker han att biblioteket har stängt, för gott, och att hans nyblivna chef har glömt berätta att hans tjänst numera består i att köra en bedagad biblioteksbuss.

Strandad långt ute på den irländska landsbygden har Israel två val: Att med svansen mellan benen återvända till sitt halvdana liv i London och sitt halvdana jobb på en lågprisbokhandel i ett köpcentrum, eller att stanna kvar och sätta sig bakom ratten på en bokbuss som sett bättre dagar, och som inte bara saknar hyllor utan också böcker. För det visar sig vara nästa hake. Bibliotekets samtliga femtontusen böcker har försvunnit. Men vem stjäl så många böcker? Och hur?

Den högst motvillige hjälten finner sig snart indragen i såväl jakten på böckerna som i lokalbefolkningens romantiska intriger. Ingendera leder dit Israel väntat sig.

Fallet med de försvunna böckerna är en svårbedömd bok, eftersom jag tror att man måste ha en speciell sorts humor för att uppskatta den. Tyvärr är detta inte alls min humor och det påverkar förstås min uppfattning om boken.

Det finns en del korrekturfel, bl a ett ställe där Linda plötsligt heter Lisa. Jag läste om sidan för att se om jag hade  missat att en ny karaktär gjort entré, men när Linda suger vidare på den lakritsbit som Lisa just stoppat i munnen så förstår jag att det är samma person som avses. Spår efter ett klassiskt byte av namn på karaktär kanske?

Det är någonting som säger mig att det här kunde ha blivit bra, men det blir inte det. Ibland är Israel lite smårolig i all sin klantighet, men det blir aldrig riktigt roligt.

Fallet med de försvunna böckerna är första delen i en trilogi om den ofrivillige detektiven Israel Armstrong. Boken är ett recensionsex från Massolit Förlag.

Boken har även recenserats av: hyllan, bibliotekarien läser, Desirée.

Betyg: 2

,

  1. #1 av lena kjersén edman på 19 juni 2011 - 13:34

    Jag har just recenserat den för BTJs sambindningslista

    Gilla

  2. #2 av Maria E. på 19 juni 2011 - 15:52

    Låter och ser ut som någon slags barnbok för vuxna? Var det ett intryck du fick?
    Maria

    Gilla

    • #3 av annaljungdahl på 19 juni 2011 - 16:23

      Ja, det var min första tanke när jag packade upp den! Och det stämde ganska bra.

      Gilla

Kommentera

