Barkhes döttrar av Bodil Mårtensson

Barkhes döttrar är en historisk spänningsroman och är första boken i serien om Legenden om Barkhe.

Skåne, 1600-talets mitt. Helsingborgs mäktiga slottslän, ett av de största och mäktigaste i Danmarks rike, har haft fred under drygt elva  år. Välstånd har etablerats och lojaliteten med kungen är stor. Men,  blodigt förrädiska våldstider väntar. Det brutala mordet på kungens vän  visar att Sverige inte ger upp tanken att erövra det strategiskt viktiga  länet. I fjärran hörs åter krigstrummor…

LänsmanHelsingborgs  slott, Frans Barkhe, styr både län och familj med järnhand. Men fem  döttrar är en besvikelse. Hustrun ska föda igen, och danske kungen  kräver att det blir en son. Barkhe riskerar annars både avsättning och  livet!

Jag är egentligen inte rätt person att bedöma historiska romaner, eftersom jag inte riktigt ser tjusningen med dem. Visst är det ett sätt att få en lite personligare bild av historia, men det väcker oftast inte mitt intresse tillräckligt mycket. Jag kan ändå säga att det här är den bästa historiska romanen jag har läst, men då ska det samtidigt sägas att det inte är så många. Men är man förtjust i historiska romaner så bör man definitivt läsa den här.

Barkhes döttrar är min första ljudbok via tjänsten Storytel där man kan lyssna på ljudböcker i mobilen. Jag är väldigt positivt inställd till Storytel, trots en inicident där sista halvtimmen av boken ersatts med en halvtimmes text jag redan hade hört. Detta löste sig dock när jag tog bort boken och laddade ner den igen.

Boken är utgiven på Dahlgrens Förlag. Läs mer om serien på hemsidan: http://barkhe.se/. Den finns bl a att köpa hos Adlibris, Bokus, Storytel.

Betyg: 3,5

,

  1. #1 av Maria på 20 juni 2011 - 11:47

    Kul att höra att du gillar Storytel och att ditt problem löste sig. Vi hoppas att du hittar fler böcker att njut av!
    /Maria
    Storytel

    Gilla

Kommentera

