En dag av David Nicholls

Jag är förmodligen sist i bokbloggsvärlden om att läsa En dag. Men det sägs ju att man ska spara det bästa till sist. För visst är den bra, även om det kan finnas vissa svårigheter i att läsa en bok med skyhöga förväntingar efter kavalkader av lovord från andra som läst den.

 Två människor. Tjugo år. En dag.

Du kan leva hela ditt liv utan att inse att det du letar efter finns rakt framför dig …

15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. I morgon måste de gå skilda vägar. Men var kommer de att vara den här dagen om ett år? Och varje år som följer?

En dag är en historia om kärlek och vänskap, om livet mellan 20 och 40. Det är en romantisk komedi med djup och värme, en bok man aldrig glömmer. Den är välkomponerad och genomtänkt. Rolig, sorglig, personlig och samtidigt samhällsskildrande. Vi får möta Emma och Dexter, Em och Dex, samma datum varje år, den 15 juli. Ett annorlunda och smart upplägg.

Författarens sätt att använda språket är helt underbart, i alla fall i den svenska översättningen. Jag kom på mig själv med att vara avundsjuk flera gånger under läsandet. Tänk om jag kunde skriva så här.

Ska man göra språket rättvisa helt så ska man nog läsa den på originalspråk, men all heder åt översättaren Pia Printz som har lyckats fantastiskt bra.

Boken är utgiven i Sverige av det lilla nystartade förlaget Printz Publishing, som drivs av Pia Printz som också har översatt boken till svenska. Den finns förstås att köpa hos nätbokhandlar som Adlibris, Bokus, Kulturbutik, Fritz Ståhl.

Andra bloggare om boken: Malin Johansson, Bokhora, En bokcirkel för alla, Calliope Books.

Betyg: 5

P.S. Glöm inte Moa Martinson. Länk till tävlingen finns här till höger på sidan. D.S.

, ,

  1. #1 av Maria på 29 maj 2011 - 15:06

    Den boken har jag missat, men blev nyfiken, står på min att-läsa-lista nu! Tack för tipset!

    Gilla

  2. #2 av Cecilia på 29 maj 2011 - 15:18

    Du är definitivt inte sist … det är jag … 😉

    Gilla

  3. #3 av Anneli på 29 maj 2011 - 21:58

    Jag har inte heller läst den än, men den ligger högt upp på min läslista.

    Gilla

  4. #4 av Ann på 03 juni 2011 - 14:46

    För min del levde den inte upp till förväntningarna men den var absolut inte dålig på nåt sätt.

    Gilla

  1. En dag av David Nicholls | Bokbiten

Kommentera

