Ö-morden av Gretelise Holm

Efter en längre period av bilpendlande har jag nu återigen stängt av reklamradion och börjat lyssna på ljudböcker igen. Först ut var Carin Gerhardsens Mamma, pappa barn och nu var det dags för Ö-morden av Gretelise Holm som jag alltid var lite nyfiken på. Just den här boken utkom 2004 och alltså inte helt färsk. Det här är den första boken av hennes böcker som jag ger mig på.

Mitt under 86-årige Gustav Kwiums begravning uppstår oro i kyrkan. En senil gammal dam vacklar fram mot kistan och slår sin krycka så hårt mot kistlocket att blommorna flyger iväg. ”Nej”, avbryter hon prästen. ”Han har inte kallats hem till Gud. Han blev bortröstad av Örådet. Som i Robinson i teve.”

Journalisten Karin Sommer befinner sig på den lilla ön Skejø i utkanten av Sjællandspostens distrikt. Hon är där för att skriva några artiklar om livet på ön och hör snart rykten om en serie märkliga dödsfall på ålderdomshemmet. Först bryr hon sig inte om dem. För vem skulle vara intresserad av att ta livet av döende människor? Men så hittar man ytterligare ett lik på hemmet, och denna gång finns det inga tvivel om att det rör sig om mord. Jakten på mördaren tar fart.

Ö-morden är danska Gretelise Holms andra bok om Karin Sommer. Den första, Paranoia nominerades till Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman, men den har jag ännu inte läst.

Jag tycker att Ö-morden är en helt okej deckare och jag vet inte om den har filmats men den skulle nog passa väldigt bra som teveserie. Den är dock inte särskilt spännande mer än att man är lagom nyfiken på vad som ska hända.

Betyg: 3

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

