Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen

Andra delen i Hammarbyserien var ingen besvikelse.

Spaningsgruppen på Hammarby polisstation på Södermalm i Stockholm måste handla snabbt. Tre olika fall hamnar inom kort på kriminalkommissarie Conny Sjöbergs bord.

Lilla Hanna, tre år gammal, vaknar en morgon och finner att hon är alldeles ensam. Hennes pappa är i Japan och hon är övertygad om att hennes mamma har tagit lillebror med sig och flyttat därifrån. Hanna börjar slå slumpvisa nummer på telefonen.

Petra Westman vid Hammarbypolisen hittar under en tidig motionsrunda ett svårt medtaget spädbarn i en buske. När barnets mamma hittas död i närheten börjar jakten för att hitta Hanna innan mördaren gör det.

Samtidigt hittas en sextonårig flicka med trassliga familjeförhållanden strypt på en toalett på en Finlandsfärja. Kvar finns hennes lillasyster som utsätter sig för situationer ingen fjortonåring borde vara i närheten av att hamna i.

Jag gillar verkligen Carin Gerhardsens böcker. Jag har tidigare läst Pepparkakshuset, men jag tyckte nog att den här var snäppet bättre. Kanske är det för att treåriga Hannas öde snabbt grep tag i mig och jag väntade otåligt på att få veta hur det skulle gå för den ensamma flickan.

Jag lyssnade på den som ljudbok, köpt via Bokus nya androidapp eBokus. Det här är en riktigt bra deckare och jag ser verkligen fram emot att läsa nästa.

Betyg: 4,5

,

  1. #1 av Ethel på 11 maj 2011 - 7:01

    Carin Gerhardsen är ett nytt namn för mig. Tak för tipset, ska jag läsa.

    Gilla

Kommentera

