Jag fick aldrig veta hur det var i Nangilima

När jag var liten läste min mamma Bröderna Lejonhjärta för mig och min lillebror. Jag var otroligt fascinerad av Jonatan och Skorpan och önskade att jag själv hade haft en Grim eller en Fjalar att galoppera fram på genom Körsbärsdalen. Jag var med dem till Nangijala och genom alla deras äventyr. Aldrig ville jag släppa taget om denna fantastiska historia. Så kom då den dag då mamma läste de berömda sista raderna ”Å, Nangilima! Ja, Jonatan, ja, jag ser ljuset! Jag ser ljuset!”. Jag kunde inte tro att det var sant. Att boken inte hade något riktigt slut. Att jag aldrig skulle få veta hur det var i Nangilima.
Jag tror att jag var sju år vid det här tillfället, i alla fall inte äldre för jag minns att vi bodde i lägenheten som vi flyttade ifrån kort efter att jag hade fyllt åtta. Det här är utan tvekan min starkaste litteraturupplevelse någonsin. Jag minns med all tydlighet hur upprörd jag var över att inte få veta vad som skulle hända i Nangilima. Att Jonatan och Skorpan fortsatte utan mig och att jag inte längre skulle få vara med på äventyret. Den känslan var så outhärdlig att jag sju år gammal bestämde mig för att själv skriva en fortsättning på Bröderna Lejonhjärta. Jag minns att jag försökte. Det blev dock aldrig någon del två av boken, men kanske var det just i det ögonblicket jag bestämde mig för att en gång själv bli författare.

Så om det finns någon där ute som vet hur det ser ut i Nangilima – jag undrar fortfarande…

  1. #1 av Dakota på 27 augusti 2011 - 22:38

    Fint skrivet om en av de bästa böckerna som finns! 🙂
    Har alltid älskat Bröderna Lejonhjärta
    och undrar också fortfarande hur det ser ut i Nangilima…

    Gilla

Kommentera

