Har testat bok-appar för Android

För några månader sedan kom Adlibris med en app där man kunde köpa e-böcker och ladda ner direkt. Jag nappade förstås direkt och köpte 1222 över havet av Anne Holt. Nedladdningen gick utmärkt och det funkade även bra att läsa på telefonen. Betalningen skulle lösas att man loggade in och sedan fick en pappersfaktura skickad till sig. Men Adlibris skickade aldrig någon faktura utan bara ett krav med en tilläggsavgift på 50 kr. Lite häftigt med tanke på att boken kostade 47 kr.
Jag ringde förstås och påtalade att jag inte hade fått någon faktura och fick då till svar: ”Låg den inte i paketet då?”. Eh… Paket? Tillsammans med ettorna och nollorna då eller? Nåja, jag blev i alla fall trevligt bemött och slapp betala extraavgiften. Förhoppningsvis var det bara lite nyhetsstrul i början. Jag har inte vågat testa igen än.

Den nya appen eBokus för Android som kom ganska nyligen var jag naturligtvis också tvungen att testa direkt, så för någon vecka sedan laddade jag ner och installerade den på min telefon.
I den här appen kan man både köpa, ladda ner och läsa e-böcker eller lyssna på mp3-böcker. Jag valde en mp3-bok, Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen. Själva köpet gick strålande enkelt genom att man loggade in och registrerade sitt kort i appen.
Nedladdningen var det värre med. Jag kunde inte hålla mig tills jag har på trådlöst nätverk utan körde via 3G. Boken var på 228 MB och jag har ju 5 GB fritt, så det borde gå fint tänkte jag. 100 MB gick bra, sedan startade telefonen om sig själv. Efter lite tvekan provade jag ändå en gång till. Nedladdningen startade dessvärre om från början igen. 100 MB och så självomstart igen. Irriterat la jag undan telefonen och bestämde mig för att prova igen dagen efter när jag hade tillgång till trådlös nätverk.
Väl hemma startade jag om nedladdningen från början igen. 100 MB och så självomstart igen. Suck. Jag provade igen från början. 150 MB fick jag ner den här gången innan telefonen startade om sig igen. Något irriterad provade jag ytterligare en gång, jag hade ju betalat för boken. När nedladdningen nådde 224 MB av 228 höll jag andan, men tror ni inte att eländet startar om sig igen!! På fjärde försöket (sjätte sammanlagt) lyckades nedladdningen och därefter fungerar allt strålande. Har hunnit halvvägs i boken och den är riktigt bra. Men det dröjer nog lite innan jag vågar prova igen. Något strul med fakturor bör det inte bli eftersom jag redan har betalat med kort.

, , ,

  1. #1 av Annika Bidner, Bokus på 29 april 2011 - 10:31

    Hej,
    Tack för din testinfo om eBokus. Jag ska se till att utvecklarna får veta detta och att de ser över vad som kan ha gått fel vid nedladdningen. Vilken mobilmodell har du?

    /Annika

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 29 april 2011 - 10:59

      Hej Annika,
      Tack för din snabba respons. Om bara bedladdningen funkar som den ska så är jag supernöjd med eBokus. Jag har en HTC Desire HD.
      /Anna

      Gilla

  2. #3 av Karin på adlibris.com på 29 april 2011 - 11:17

    Hej Anna!
    Vad roligt att du gillade vår app! Det är tråkigt att höra att du inte vågar testa den igen dock – vi hoppas så klart att du ska ta steget! 🙂
    Trevlig helg!
    Hälsar
    Karin och resten av gänget på adlibris.com

    Gilla

    • #4 av annaljungdahl på 29 april 2011 - 13:12

      Hej Karin!
      Jag ska nog våga testa igen 🙂 Nu kommer jag ju att vara extra uppmärksam på att jag verkligen får en faktura.
      Hälsningar
      Anna

      Gilla

  3. #5 av Marcos Widung på 29 april 2011 - 12:33

    Hej Anna!

    Vad kul att du testat vår app eBokus för Android!

    När det gäller dina nedladdningsproblem skulle jag vilja kolla med dig om du uppdaterat till eBokus 1.5 för Android som vi släppte i tisdags och som just syftade till att eliminera en bugg kopplad till att vissa telefoner kunde stänga ned sig under nedladdningar av stora filer (dvs mp3-böcker).

    Om du inte har den versionen, skulle du kunna testa och uppdatera till den och sedan prova att ladda ner en mp3-bok? Har du ändå problem skulle jag vara mycket tacksam om du kan kontakta mig på min mail med ytterligare uppgifter, t ex vilken Android-version du kör på din HTC.

    Men som sagt, jag hoppas att en uppdatering till eBokus 1.5 löser dina problem! 🙂

    Trevlig helg!
    /Marcos Widung – Projektledare på Bokus

    Gilla

    • #6 av annaljungdahl på 29 april 2011 - 13:08

      Hej Marcos!
      Jag har version 1.5 av eBokus men om den kom i tisdags så kan jag inte ha haft den när jag laddade ner, för det gjorde jag förra veckan.
      Jag ska absolut testa med en ny bok, särskilt nu när jag vet att felet troligtvis är fixat.

      Tack för mycket bra support!

      Hälsningar
      Anna

      Gilla

  4. #7 av Desirée på 03 maj 2011 - 11:06

    Du har något hos mig 🙂

    Gilla

Kommentera

