Hur viktigt är det med en verklig plats?

Så här långt in i arbetet med min roman har jag fortfarande inte valt en verklig plats för handlingen. Jag har skjutit frågan åt sidan eftersom det inte har känts viktigt för handligen exakt var den utspelar sig. Det känns nästan som om jag skulle förstöra någonting om jag namngav en svensk stad.

Hur tänker ni?

,

  1. #1 av Vidde på 09 april 2011 - 12:53

    Jag tror inte att man måste skriva var det utspelar sig om det inte har betydelse för historien! Man kan få lite igenkänning hos läsare som bor där, men det stör mer än det ger, tycker jag…

    Gilla

  2. #2 av annaljungdahl på 09 april 2011 - 13:01

    Så känner jag också, att det skulle störa mer än det ger. Det är därför jag ännu inte har någon verklig plats. Skönt att det inte bara är jag som känner så 🙂

    Gilla

  3. #3 av Annika, Bokplantan på 10 april 2011 - 6:20

    Jag vill alltid ha en plats på kartan där det utspelar sig, om jag inte har det tappar jag fokus på historien för att jag går och undrar. Men räcker med en ungefärlig plats. En fiktiv by i ett namngivet landskap är helt okej. Jag är ett stort fan av Håkan Nesser, men hans sätt att undvika riktiga platser gillar jag inte alls.

    Det skulle vara intressant att få höra vad fler tycker!

    Gilla

    • #4 av annaljungdahl på 10 april 2011 - 9:00

      Namngivet landskap var ingen dum idé, det säger en hel del utan att man behöver vara exakt. Jag gillar inte heller en hel påhittad värld som Håkan Nesser har. I tidigare manus har jag varit väldigt exakt med platsen och miljön, men den här gången är handlingen väldigt begränsad till få platser och därför känns det fel att sväva ut om den geografiska placeringen. Det beror helt på vilken typ av roman det handlar om.

      Gilla

Kommentera

