Tid och ork att skriva

Det kan tyckas vara en enkel sak att känna ork och lust att skriva när man går och längtar så mycket efter att få göra just det. Men det tycker jag inte att det är. Jag har ett jobb jag tycker om, men jag skulle vilja ha massor av tid och ork till romanprojektet också.

Att jobba extra mycket vissa perioder och sedan ta någon dag ledigt för att skriva kanske är knepet som funkar. Hur gör ni för att få tid och ork?

,

  1. #1 av Ethel på 28 februari 2011 - 22:08

    Känner precis som du, jobbar för mycket, svårt att hitta skrivarlusten på kvällarna. Just nu iaf. Jag förlitar mig på helger. Även om skrivarlusten infinner sig på vardagkvällar känns det som att jag inte kommer att kunna ”gå in i skrivarbubblan”. Det tar sin lilla tid för mig. Jag tror för min del att det bara är att acceptera hårda fakta.

    Vi får peppa varandra :-D!

    Har även jag fått tillbaka kursbrev nu från Ann. Kändes bra och blev glad över hennes kommentarer. Nu får jag sätta tänderna i uppgift nr 7.

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 07 mars 2011 - 21:04

      Precis! Det tar tid för mig också att ”gå in i skrivarbubblan”. Det är ett av mina problem.

      Gilla

  2. #3 av Desirée på 02 mars 2011 - 20:53

    Ja, det är svårt efter jobbet när man kommer hem och är trött. Jag försöker undvika tv-soffan så brukar det gå!

    Vill du förbeställa min bok – den som faktiskt är färdig efter 2 lektörsläsningar. 🙂
    http://desireefredlund.blogspot.com/2011/03/forbestall-min-bok-om-my.html

    Gilla

    • #4 av annaljungdahl på 07 mars 2011 - 21:04

      Klart jag vill förbeställa! Har lagt en kommentar på din blogg.

      Gilla

  3. #5 av Barbro på 03 mars 2011 - 0:47

    Även om jag försöker att avsätta så mycket tid som möjligt till mitt skrivprojekt är det så mycket som hör ihop med mitt skriveri. Som också tar tid.
    Jag håller på att lära mig samiska och det är många timmar som behövs för att träna in ett nytt språk, men det tillför mig så mycket och det tillför många synvinklar till min histoira.
    Jag forskar ju också en hel del, i artonhundratalets värld och det är mycket som bör stämma.
    Både kulturellt och tidsmässigt. Det tar tid att läsa, att jämföra och att sammanföra all den fakta man får.

    Att det sedan är en hel del annat som pockar på,
    som snödrev och en haltade plogbil
    men det är ett val som vi valde att leva med, för länge sedan.
    Ibland vill man ändå ta sig ut till civilisationen eller man vill att den ska komma hit.
    Här är även ett stundande jubileuminför dörren och
    det vill man ju inte missa.

    Alltså, bör man tror jag, avsätta tid för sitt skrivande varje dag om man bara kan.
    Blir det bara 20 minuter så är det bättre än ingenting.
    Men berättelsen kan bara skrivas genom en inlevelse,
    som inte går att ta fram,
    om man inte ger sig tid att vara där, i vardagen.

    Gilla

  4. #6 av Anneli på 06 mars 2011 - 22:34

    Det är ett evigt problem. Ork och lust har jag men tiden är väldigt knapp. Trots det så har jag tur som jobbar hemmifrån och nu försöker jag glida över i skrivande tid mer och mer. Jag har lite svårt att skriva korta stunder eftersom jag blir så uppslukad av skrivandet. Jag gillar när det finns lite rejäl tid för mig, det kan vara ett problem ibland.

    Gilla

    • #7 av annaljungdahl på 07 mars 2011 - 21:02

      Jag har precis samma problem. Jag vill helst ha rejält med tid när jag sätter mig med manuset.

      Gilla

  5. #8 av Sandra A på 10 mars 2011 - 21:03

    Så mycket intressant att läsa i din blogg. Jag går också kurs hos Ann Ljungberg och har nyss skickat in mitt 2:a kursbrev. Känner igen mig i vad du skriver om ork och tid till att skriva jag är också lite så att jag gärna vill skjunka in i skrivandet när jag väl sätter igång. Jag vet inte om det går att träna sig till att bara köra på trots distraktioner runt omkring men det hade ju varit skönt och mer effektivt att kunna skriva lite kortare stunder emellanåt också. En ledig skrivdag i veckan hade varit underbart.

    Gilla

Kommentera

