Svarta hål i romanbygget

När jag vaknade imorse hade jag fått mail med svar på kursbrev 2 på romankursen. Superkul! Genast kom lusten att arbeta vidare med mitt manus tillbaka. Ibland försvinner den för ett kort tag, men så fort jag ägnar tid åt att tänka på berättelsen så kommer lusten tillbaka.

Och Ann slår som vanligt ner som en hök på just de där sakerna som inte riktigt hänger ihop. En av dem måste jag erkänna att jag kände till mycket väl men hade valt att blunda för så långt, eftersom jag inte vet ännu hur jag ska arbeta mig runt problemet 🙂 Och Ann hon hittade det förstås.

Känner ni igen de där svarta hålen man råkar ut för då och då under sitt romanarbete? Man vet att man har ett hål, en brist i sin historia men man vet inte hur man ska få bort den. Det kan t ex vara två saker som inte hänger ihop tidsmässigt, men man har ingen aning om hur man ska skriva om för att få det att hänga ihop. Ett svart hål kan också vara att man inte har tänkt igenom bakgrunden till sin historia tillräckligt bra. Någonting som helt enkelt är ologiskt och som man inte har en förklaring till.

Försöker man göra en ”nödbrygga” för att få ihop det så blir det naturligtvis inte bra. Försöker man göra ett omotiverat långt tidshopp i berättelsen så blir det inte heller bra. Eller ett försök att få ihop det med en osannolik slump är inte heller bra. Det här är de tyngsta uppgifterna med att arbeta med manus, tycker jag. Att täppa till de svarta hålen.

,

  1. #1 av Susanna på 23 februari 2011 - 9:06

    Så sant så sant!
    Då är det viktigt med feedback, någon som kan läsa texten med friska ögon, någon som ”förstår” skrivandets utmaningar.
    Kör på – svarta hål är väl till för att övervinnas!

    Gilla

  2. #2 av Annika på 23 februari 2011 - 13:12

    Här har du en annan av Anns adepter! Har precis fått kursbrev 3 och det är som du skriver – man får tillbaka inspirationen. Lycka till med skrivandet!

    Gilla

    • #3 av Anna Ljungdahl på 25 februari 2011 - 11:48

      Det är så kul varje gång en ny skrivarkollega dyker upp! Tack och lycka till du också!

      Gilla

  3. #4 av malin, costa brava på 23 februari 2011 - 13:54

    Ja det där var en nöt att bita i. Du analyserar det så bra.

    Gilla

  4. #5 av Emil på 24 februari 2011 - 11:28

    Så intressant!
    Jag jobbar också med en roman och känner igen mig.
    Lycka till Anna!

    Gilla

  5. #7 av Ethel på 24 februari 2011 - 18:17

    Ja visst är det inspirerande att få tillbaka Anns kommentarer! Jag har inte fått tillbaka ännu :-/. Tror jag får fråga om hon fått det.

    Svarta hål är till för att fyllas, som sagt! Man lär sig hela tiden. Säkert upplever alla som skriver samma sak.

    Gilla

  6. #8 av Nina på 25 februari 2011 - 10:17

    Ja usch, det är riktigt tungt att hitta de där luckorna och när man inte har en aning om hur man ska täppa till dem… Men till slut hittar man lösningen och då känns det så bra igen. 🙂 Lycka till med att täppa till luckan. 🙂

    Gilla

    • #9 av Anna Ljungdahl på 25 februari 2011 - 11:52

      Det har du helt rätt i. Känslan när man äntligen är nöjd med sin text är oslagbar! 🙂

      Gilla

  1. Logiska luckor | Ann Ljungberg Författarcoach

Kommentera

