Offerrit av Johannes Källström

Offerrit – en annorlunda berättelse om besatthet.

Skräcklitteratur har aldrig varit min grej. Jag kanske läste något i tonåren, men sedan dess kan jag nog säga att jag inte har läst något alls inom genren skräck. Jag har tidigare sneglat på Johannes Källströms tidigare utgivna Mörkersikt, men det har inte blivit av att jag har läst den. Nu har jag läst den här och det kändes spännande att ge sig på något helt nytt.

Tiderna är svåra. Industrin lägger ner och den lilla orten i skogen hotas av undergång. Svea, ortens kommunalråd, famlar efter halmstrån. Ett samarbete med bygdens förlorade son Oscar Vigelius, numera designer med världsrykte, ska gjuta nytt liv i näringslivet och mod i invånarna. Men Vigelius kommer inte ensam. I hans kölvatten följer ond bråd död, människor försvinner spårlöst och någonting illavarslande rör sig i det lilla samhället.

Jag har alltid svårt för övernaturliga inslag, och det finns det gott om här, men själva berättelsen engagerar och jag kände hela tiden en vilja att läsa vidare för att få reda på vad som egentligen håller på att hända i det lilla samhället. Det är spännande, men inte så spännande att jag blir skrämd eller sneglar över axeln. Jag har helt enkelt svårt att bli skrämd av övernaturliga saker. Möjligen att det skulle funka på mig om det handlade om spöken 🙂

Men Offerrit är en ganska bra bok. Den är bra skriven och bra uppbyggd. Jag hakar aldrig upp mig på språket, annat än på några korrekturmissar  och något enstaka ord som jag aldrig har hört/läst förut. Om man tycker om den här typen av böcker så får den säkerligen ett högre betyg än av mig, men den tillhör inte riktigt mitt område.

Offerrit är utgiven på Massolit förlag i november 2010.

Betyg: 3

Offerrit recenseras också bl a av: Desirée, Breakfast Book Club, Bokbrus, Lilla Anna Läser och Spektakulärt.

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

