Den svenska deckarvågen

Hittade en artikel på expressen.se: Håkan Nesser till attack mot deckarvågen.

Och den handlar om något som är värt att diskutera. Jag har själv lagt mitt deckarmanus på is eftersom jag känner att det finns lite för många svenska deckare för att det ska kännas värt att satsa på just nu. Det är mycket, mycket svårt att komma med något eget i denna genre, eftersom så mycket redan har skrivits. Så det är definitivt inte så att förlagen antar vilka deckarmanus som helst bara för att deckare säljer.

Eftersom jag själv har arbetat med och försökt få ett deckarmanus antaget har jag många gånger undrat vad som får förlagen att nappa på ett deckarmanus. Eftersom jag läser många deckare så vet jag att det både finns mycket bra deckare och deckare som är bedrövligt dåligt skrivna. Varför är det så? Vad är det då som får förlagen att nappa? En gemensam nämnare som jag tycker mig se är att deckare som utspelar sig i någon form av skärgårds-/kustmiljö prioriteras. Här finns det nämligen böcker av väldigt skiftande kvalitet enligt min mening. Likaså verkar förlagen tycka sig kunna se säljpotential i författarens yrke och bakgrund.

Jag håller med Håkan Nesser till viss del, det känns som om förlagen många gånger hellre satsar på stora upplagor än på välskriven litteratur. Men varför måste det ena utesluta det andra? Även om en bok har bra säljpotential exempelvis pga sin miljö eller författarens yrke, så ska man väl inte sänka de litterära kraven på texten? Om förlagen vore hårdare även mot kändisar eller författare som skriver om någonting som säljer, så är jag övertygad om att kvaliteten på svenska deckare skulle höjas.

Men jag är även av åsikten att om läsarna tycker om boken, varför skulle den inte få finnas då?

Jag undrar också över hans påstående att deckarvågen skulle ”vara över” om tre år. Hur kan han veta det? Själv tror jag att deckarna är här för att stanna.

Jag gillar inte uttalandet om att utländska förlag ”till och med” köper manus som refuserats i Sverige. Jag är nämligen helt övertygad om att det finns massor av fantastiskt bra manus som refuseras i Sverige. Man kan inte förutsätta att allt som refuseras är dåligt. Det finns mängder med anledningar till att förlag refuserar bra manus – att man inte planerar fler böcker i en viss genre i år, att man inte planerar att ge ut fler debutanter i år, att man hellre ger ut böcker med ett känt namn på omslaget eller att man helt enkelt inte känner igen ett bra manus när man ser det mm. Det finns många exempel på stora succéer som refuserats flera gånger.

I vilket fall som helst, så har jag tröttnat på att försöka hänga på den s k deckarvågen och väljer nu att skriva på någonting helt annat som också ligger mig varmt om hjärtat.

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

