Byta genre?

Ja, där står jag just nu. Jag började med barnböcker, fortsatte med deckare och är nu framme vid en annan typ av roman. I fem år trodde jag att jag skulle skriva deckare och jag skrev en deckare, men i kampen mot utgivning har jag känt att deckarmarknaden är översvämmade av både bra och dåliga deckare. Det har helt enkelt varit väldigt svårt att hitta en plats åt min deckare. I det sista (ja, jag menar sista, inte senaste) refuseringsbrevet stod att manuset inte var tillräckligt övertygande. Nu vet inte jag om det är ett standardsvar som står i alla brev, men det ligger nog någonting i det ändå. Det krävs något alldeles extra, något riktigt övertygande för att slå sig fram på deckarmarknaden.

Jag får se vad som händer med mitt deckarmanus, men just nu ligger det på is i alla fall. Under NaNoWriMo i november började jag på en ny roman, en helt annorlunda typ av roman, som har varit väldigt rolig att skriva på. Och väldigt mycket lättare att skriva på än deckarmanuset. Kanske är det ett tecken på att jag ska ägna mig åt en annan genre. Vem vet, kanske detta med relationsromaner är min grej? Jag vet egentligen inte vad som definierar en relationsroman, men min handlar ju om relationer mellan människor. Men det är absolut ingen kärleksroman.

Kan man egentligen placera alla romaner i en egen genre? Eller kanske är det bara rätt och slätt skönlitteratur.

, ,

  1. #1 av Kaia på 20 december 2010 - 13:40

    Man får byta! Eller det hoppas jag iallafall. Jag irrar fram och tillbaka mellan ungdomsböcker och fantasy. Och ibland ungdoms- och fantasy på samma gång. Det blir roligare så. När man sen blir utgiven får man kanske bestämma sig, eller ge ut under två olika namn… Men det är lång resa dit! (För mig, iallafall.)

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 20 december 2010 - 14:02

      Ibland måste man nog prova sig fram innan man hittar rätt. Det är ju faktiskt inte lätt att veta vad som passar en bäst innan man har provat.

      Gilla

  2. #3 av Monica O Kolkman på 20 december 2010 - 15:53

    Det är klart att man får byta! 😉

    Det är nog bra att prova olika genrer, till slut känner man vad som passar en. Men framför allt ska man skriva det man känner för och vad man själv tycker om att läsa.

    Gilla

Kommentera

