Ett litet snedsprång av Denise Rudberg

Jag var nyfiken på den här boken, Ett litet snedsprång, och samtidigt lite skeptisk. Denise Rudberg har i alla fall såvitt jag vet inte skrivit deckare förut. Jag har läst ett par av hennes böcker och det var omöjligt att föreställa sig hur en deckare skulle bli. Det har talats mycket om denna bok som ska vara den första i en serie inom en genre som kallas elegant crime, dvs kriminalhistorier som utspelar sig i överklassmiljö (i Stockholm i det här fallet).

Marianne Jidhoff, 55 år, åklagarsekreterare och nybliven änka, blir efter sin mans död övertalad att återvända till sitt arbete. En finansman blir mördad utanför sin våning på Östermalm, och Marianne får ta sig an fallet. Brottet visar sig ha kopplingar till en märklig och sluten verksamhet som drivs i det tysta. En verksamhet dit bara de som är beredda att betala dyrt för sig har tillträde och får leva ut sina allra hemligaste fantasier.

Jag hade inte så höga förväntningar på boken, men den överraskade mig. Inte på grund av sin fantastiska deckarintrig, för jag tyckte knappt att det var en deckare. Det som imponerar på mig är persongalleriet. Jag blev intresserad av flera karaktärer och fattade sympatier för dem. Det som gjorde det spännande att läsa vidare var inte deckarhistorien utan mitt intresse för personerna – hur det skulle gå för dem. Den biten behärskar Denise Rudberg mycket bra. Men deckarintrigen kan inte riktigt mäta sig med andra deckare jag har läst.

Den hamnar inte på min topplista, men det är en helt okej bok med ett engagerande persongalleri. Utgiven på Norstedts 2010.

Fler recensioner av Ett litet snedsprång finns bl a hos: Bokhora, Camilla Läckberg, Sydsvenskan, dagensbok.com, Bokbrus.

Betyg: 3

, ,

  1. #1 av Ethel på 19 december 2010 - 14:36

    Kul att få en recension. Har också undrat över boken. Då ska jag läsa den! Tack!

    Gilla

  2. #2 av Anna (med näsan i en bok) på 19 december 2010 - 17:07

    Är också nyfiken på boken. Har inte varit så förtjust i tidigare böcker av henne, men tänkt ge denna en chans. Och sedan är det ju ett plus att den har ett så himla snyggt omslag!

    Gilla

Kommentera

