Bokenkät

Hos Anneli, hittade jag en bokenkät som ursprungligen kommer från Nina, och självklart vill jag också svara på den.

1. Årets bästa bok? Överenskommelser av Simona Ahrnstedt

2. Årets sämsta bok? Jag får nog säga Postcard Killers av Liza Marklund och James Patterson.

3. Den bästa bok du någonsin läst? Svårt. Mycket svårt. Men jag tror faktiskt att jag säger Den glömda trädgården av Kate Morton. Den förtrollade mig.

4. Den sämsta bok du någonsin läst? Jag får väl äta upp det här, men jag säger Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda. Fy så trist den var.

5. Vad läser du just nu? Ett litet snedsprång av Denise Rudberg.

6. Vad står på tur att läsa? Konsten att vara ungkarl av Mike Gayle.

7. Vad var den senaste boken du läste ut? Det fördolda av Hans Rosenfeldt och Michael Hjorth.

8. Läser du flera böcker samtidigt eller en åt gången? Ibland en, ibland flera.

9. Vilken är din favoritgenre? Det har hittills varit deckare, men jag börjar vackla lite.

10. Vilken genre läser du inte så gärna? Dött lopp mellan lyrik och sf.

11. En favoritklassiker? Har faktiskt ingen. Borde nog läsa fler klassiker.

12. En bok som har överraskat dig och varför? Ett litet snedsprång av Denise Rudberg. Trodde inte jag skulle gilla den, men den är helt okej än så länge.

13. En bok som blev en besvikelse? Lyckan är en sällsam fågen av Anna Gavalda. Jag gillade Tillsammans är man mindre ensam och trodde att jag skulle gilla denna också, men ack så besviken jag blev. Orkade inte läsa ut den.

14. Om du har en supertrist bok i din hand, läser du ut den ändå eller struntar du i den och tar en annan? Ibland läser jag klart och ibland struntar jag i att läsa klart den. Jag har blivit bättre på att byta bok på senare år. Varför slösa dyrbar lästid på något som man inte tycker om?

15. Vad är det som fängslar dig i en bok? Språket och spänningen. Spänning  behöver inte innebära deckare, utan bara en stark känsla av att vilja läsa vidare för att få veta vad som händer.

16. Vad är det som får dig att lägga bort en bok? Kan vara olika saker, men framför allt att jag inte gillar storyn eller vilket sätt den är skriven på.

Finns det någon bok som fått dig att…

  1. …gråta? Jag älskar dig inte av Christina Stielli.
  2. …skratta högt? Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson.
  3. …bli arg? Jag älskar dig inte av Christina Stielli.
  4. …må bra? Överenskommelser av Simona Ahrnstedt. Feelgood av högsta klass.
  5. Var läser du helst? I sängen.
  6. Lånar du eller köper helst? Jag vill gärna köpa, men jag har så lite plats så jag får oftast låna.
  7. Hur ser din bokhylla ut? Prydlig i bokstavsordning eller totalt kaos med böcker i tredubbla rader? Har ingen bokhylla för tillfället.
  8. Din favoritbok som barn? Serien om Lilla huset på prärien.
  9. Slutligen, vilket boktips vill du ge inför jul? Överenskommelser av Simona Ahrnstedt eller Jag älskar dig inte av Christina Stielli.
,

  1. #1 av Monica på 18 december 2010 - 18:59

    Jag stjäl den här enkäten…

    Gilla

  2. #3 av Bokbrus på 18 december 2010 - 22:42

    Vad skönt att läsa en till som tycker att Anna Gavadas bok Lyckan är en sällsam fågel var tråkigt. Jag tycker att det var supertråkig och jag måste säga att jag kämpade på rätt bra för att läsa den enda till slutet. Jag var på god väg att ge upp flera gånger.

    Gilla

  1. Dagens Google-skörd | Simona Ahrnstedt

Kommentera

