10 omtalade böcker från 2010 som jag borde ha läst

Allt fler bloggare listar årets 10 bästa böcker och det skulle jag också kunna ha gjort om jag hade hunnit läsa lite fler böcker. Jag har som bekant en hel del skrivande att göra också. Därför tänker jag lista 10 böcker från 2010 som jag förmodligen borde ha läst och förhoppningsvis kommer att läsa under 2011 istället. Vilket i sin tur innebär att jag får läsa årets böcker 2011 under 2012 istället. Sådant är livet när man ligger efter.

1. En dag av David Nicholls. Printz Publishing.

2. Niceville av Kathryn Stockett. Forum.

3. Darling River av Sara Stridsberg. Albert Bonniers.

4. Himlen i Bay City av Catherine Mavrikakis. Sekwa.

5. Min kamp av Karl-Ove Knausgård. Norstedts.

6. Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist. Ordfront.

7. Att föda ett barn av Kristina Sandberg. Norstedts.

8. Den drunknade av Therese Bohman. Norstedts.

9. Spill: en damroman av Sigrid Combüchen. Norstedts.

10. Svedd av Sandra Gustafsson. Bra Böcker.

,

  1. #1 av enligt O på 17 december 2010 - 16:13

    Har med väldigt många av dem på min lista, men Niceville tänker jag prioritera under julen.

    Gilla

  2. #3 av Bokbrus på 17 december 2010 - 22:44

    Jag har några av dess olästa jag också. Kanske något jag får göra något åt.

    Följande böcker av de du listat har jag inte läst:

    1. Darling River av Sara Stridsberg. Albert Bonniers.

    2. Himlen i Bay City av Catherine Mavrikakis. Sekwa.

    3. Min kamp av Karl-Ove Knausgård. Norstedts.

    4. illa stjärna av John Ajvide Lindqvist. Ordfront.

    5. Att föda ett barn av Kristina Sandberg. Norstedts.

    6. Den drunknade av Therese Bohman. Norstedts.

    7. Spill: en damroman av Sigrid Combüchen. Norstedts.

    8. Svedd av Sandra Gustafsson. Bra Böcker.

    Bara två lästa En dag och Niceville.

    Gilla

  3. #4 av ballongfärd på 02 januari 2011 - 13:29

    Behöver du prioritera bort något så skippa ‘den drunknade’. Inte alls bra. Ofta är det en fråga om smak men det här är helt enkelt inte en välskriven bok, språket är repetitivt och metaforerna uppenbara. Ibland fungerar det att se tanken bakom varje ordval och metafor när man läser, men då ska det antingen röra sig om en metafiktion eller en läsning där man medvetet studerar tekniken, i ‘den drunknade’ är det bara in your face. 😦 synd för den verkar bra när man läser om den. Det hjälper inte ens att vara intresserad av prerafaeliterna.
    Kanske funkar som chic-lit?

    Gilla

  1. 10 böcker från 2010 som jag är nyfiken på « Anna Ljungdahl's Blog

Kommentera

