Det fördolda av Hans Rosenfeldt och Michael Hjorth

Det här är den första boken i en serie kriminalromaner med psykologen Sebastian Bergman i huvudrollen.

På många sätt liknar den här boken alla andra deckare, men samtidigt känns den annorlunda. Det finns något nytt och fräscht över den som gör att den är en av dem som lyfter sig lite över den stora massan. Den är dessutom riktigt välskriven, vilket inte alla heller är. Den är förvånansvärt välfylld med tanke på att den är skriven av manusförfattare. Jag har lite problem med vissa karaktärer, Sebastian Bergman själv i synnerhet. Jag har sett på andra bloggar, t ex Boktoka att det finns läsare som känner sympati för honom trots hans osympatiska person, men jag gör det inte. Jag tycker inte om Sebastian.

Det var aldrig tråkigt att läsa den här boken, jag kan inte minnas att jag slarvade igenom några sidor bara för att komma vidare och det är ett gott tecken. Jag var fast i boken och händelseförloppet kändes logiskt, men på något sätt är det till slut ändå inte själva deckargåtan som är det enda intressanta. Det finns mycket mer att hämta i denna nya svenska kriminalroman.

Betyg: 3+

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

