Nu har det hänt igen

Jag öppnade min mail på telefonen och precis då trillade det in ett refuseringsmail. Efter den häpnadsväckande korta tiden 5,5 veckor. Har de verkligen hunnit titta på det så fort eller åkte det direkt i dokumentförstöraren? Inte trodde jag att det förlag som tog emot det sist skulle svara först.

Och ett standardsvar blev det. ”Det har varit intressant att ta del av ditt manuskript, men tyvärr tackar vi nej till utgivning”.
Inte tillräckligt intressant tydligen. Och därefter den sedvanliga texten hur många manus per år de tar emot och att de bara kan ge utförliga synpunkter och kommentarer i undantagsfall. Detta står i ALLA standardsvar från förlag.
Och då undrar jag om det enda alternativet till utförliga synpunkter är inga synpunkter alls?

Hur mycket man än förväntar sig en refusering – för det gör man – så är det alltid trist när den kommer. Då har man inte ens sitt mikroskopiskt pyttelilla hopp kvar. Visserligen är det fler förlag som ska svara, men om det första inte inser storheten med manuset så lär väl de andra inte göra det heller…

, , ,

  1. #1 av Titti Ljungdahl på 14 oktober 2010 - 21:21

    Du skriver så bra så det är bara att fortsätta att kämpa med ditt manus!

    Gilla

  2. #2 av Ethel på 15 oktober 2010 - 8:08

    Ja jag bävar för att skicka in mitt första manus till förlag. Ligger något år framåt i tiden, så jag behöver egentligen inte känna något redan nu, men det gör jag. Överallt hör jag om alla dessa otäcka förlag som refuserar manus utan att förklara varför.

    Är det dags för förlagen att ändra attityd? Fast jag förstår att det handlar mest om pengar. De måste sälja. ”Smala” genrer är svåra, deckare är lätta. Är vi inte LITE trötta på lättsmälta deckare?

    Gilla

    • #3 av Anna Ljungdahl på 16 oktober 2010 - 10:34

      Min råkar ju vara en deckare, men det hjälper inte. Då är argumentet istället att det redan finns för många. Knepet verkar vara att komma med något udda men inte så udda att förlagen inte tror att det säljer.

      Gilla

  3. #4 av Monica på 15 oktober 2010 - 9:44

    Hoppas du orkar ladda om till NaNoWriMo!

    Vet hur du känner dig. Kämpa på, det finns inget annat att göra!

    Gilla

    • #5 av Anna Ljungdahl på 16 oktober 2010 - 10:37

      Jag ska försöka ladda om till NaNoWriMo. Men igår kom en standardrefusering till, så förutsättningarna är just nu inte de bästa.

      Gilla

  4. #6 av Anneli på 15 oktober 2010 - 12:47

    Fy, vad tråkigt!
    Men det finns trots allt inget annat att göra än att fortsätta tro, för vad skulle annars vara alternativet? Att ge upp! Nej, fortsätt att kämpa på. Plötsligt en dag händer det…… 🙂

    Gilla

  5. #7 av fullbokhylla på 18 oktober 2010 - 11:44

    Trist! Kan man inte ringa förlagen och fråga lite? Typ, ”nu har jag fått en refusering och jag förstår att ni får massor av manus osv men det vore intressant att prata lite kort med den som haft hand om just mitt”? Då får man i alla fall en bild av människorna som sitter och tar emot ens ”bäbis”.

    Bara en tanke!

    Gilla

Kommentera

