När är idealiskt att få svar från förlag?

Först skickar man in sitt manus. Och så väntar man. Och väntar. Och väntar.

Efter en månad har man inte hört något. Jag har väntat en och en halv månad på svar på det första utskicket nu. I början tänker man att det är alldeles för tidigt att få svar. Och så plötsligt en dag så blir det för sent. Då har man väntat så länge att det inte är någon idé att hoppas på att de är intresserade för då skulle de redan ha hört av sig.

Så när inträffar den perfekta väntetiden? Hur länge har de som fått positivt svar fått vänta?

,

  1. #1 av fullbokhylla på 05 oktober 2010 - 8:06

    Jag var på bokcirkel med Morgan Larsson som skrivit Radhusdisco och han sa att det tog jättelång tid innan han fick svar. Vad han menade med jättelång vet jag ju inte, men jag uppfattade det som längre än två månader!

    Gilla

    • #2 av Anna Ljungdahl på 05 oktober 2010 - 8:34

      Skönt att höra! Ibland inbillar man sig att de kastar sig på telefonen till dem som blir antagna.

      Gilla

  2. #3 av malin på 05 oktober 2010 - 10:00

    Jag brukar inte börja vänta förrän tre månader har gått. 🙂

    Gilla

    • #4 av Anna Ljungdahl på 05 oktober 2010 - 10:27

      Nej, egentligen gör inte jag heller det, men sedan går det så himla fort tills det känns för sent att få positivt svar 🙂

      Gilla

  3. #5 av malin på 05 oktober 2010 - 12:42

    Säger som Malin ovan.

    Gilla

  4. #6 av Annelie på 05 oktober 2010 - 12:42

    Man önskar ju att telefonen skulle ringa två dagar efter att manuset skickades in. Men sannolikheten för att det ska hända är troligen nära noll. Alltså ställer jag in mig på flera månader. Men senaste gången jag skickade in ett barnboksmanus har jag för mig att det gick lite snabbare. Att bli refuserad alltså.

    Just nu har jag kontakt med ett förlag ang. ett manus. Från början mejlade jag in en idé och fick svar inom ett par veckor. Under två års tid har jag sedan bollat fram och tillbaka med förlaget, och nästa vecka ska vi ses. Då avgörs det om det blir något eller ej.

    Gilla

    • #7 av Anna Ljungdahl på 05 oktober 2010 - 14:35

      Jag håller tummarna för att det blir klart med det förlaget!

      När det gäller barnboksförlag så har jag samma,erfarenhet. Det går ofta snabbare att bli refuserad av dem.

      Gilla

  5. #8 av Ethel på 05 oktober 2010 - 13:21

    Jag hörde om någon som väntade ett år. Och den boken blev utgiven :-D!

    Jag håller på med ett bokprojekt, kan inte säga att jag längtar till den stunden när jag ska skicka in till förlag. Och det är väl egentligen väldigt tråkigt. Borde vara något man ser fram emot med spänning och tillförsikt.

    Gilla

  6. #10 av Anneli på 05 oktober 2010 - 14:01

    Jag försöker att inte tänka på det alls för då virrar jag in mig i olika scenarier där det å ena sidan kan vara så att ett snabbt svar är när de inser hur bra manuset är och vill ha det på en gång. Å andra sidan, vilket väl enligt mitt sätt se på det, är att det tar lite längre tid då de läser och bedömmer och förhoppningsvis då kommer fram till hur bra manuset är 🙂

    Svar på kort tid kan ju betyda både att manus är otroligt bra eller att det är så dåligt att de inte ens orkar läsa det.

    Nej, jag tror inte att det går att räkna ut. Man kan bara vänta i de ganska sedvanliga tre månaderna, hoppas att de inte slarvat bort manuset och hoppas på att de inser vilket bra manus som ligger framför dem. Efter det kan man börja göra förfrågningar, bara så att manus finns där det ska vara. I händerna på den som kommer att inse dess brillians 😀

    Gilla

  7. #11 av Malin på 03 maj 2011 - 15:24

    Hejsan! Jag jobbar bland annat som barnboksillustratör/författare och har precis skapat ett inlägg med tips om hur man kan få sitt manus publicerat mm. http://www.rita.nu/?portfolio=har-du-skrivit-ett-barnboksmanus

    Kika in om du vill!

    /Malin

    Gilla

Kommentera

