Min metod för att börja skriva

Okej, nu har jag kommit så långt att jag ska sätta igång med nytt manus. Igår bestämde jag mig för vilken metod jag ska använda och idag var jag och inhandlade lite saker jag kommer att behöva.

Jag köpte mig en stor anteckningsbok med flikar och plastfickor längst bak. Flikarna ska jag ha till olika saker, t ex persongalleri, platser och miljöer jag vill ha med, viktiga händelser mm. När jag har kommit lite längre med utkastet kan jag återanvända flikarna till att istället representera kapitel. Vid sidan av detta har jag en liten plastmapp med flera fack i, där jag kan samla urklipp, utskrifter och lösa anteckningar vid research.

Jag har en separat anteckningsbok som jag kan ha med mig och anteckna i när jag är ute eller om jag kommer på något jag måste skriva ner. Och inte vilken anteckningsbok och penna som helst:

Jag samlar inspiration och idéer bl a via tidskriftsprenumerationer:

Så nu är det bara att sätta igång.

, ,

  1. #1 av Magnus N på 02 oktober 2010 - 18:05

    Hej Anna,

    Har du sett Mattias Boströms sida om skrivrelaterade artiklar och annat – http://www.skrivhandboken.se ?
    Det är en wiki så vem som helst kan lägga upp material.
    Jag skrev och la in lite länkar på olika program som kan underlätta arbetet.
    Inget slår ju penna och papper när det gäller att alltid ha något till hands när inspirationen infinner sig.
    Men ibland vill man ju ha lite koll och ordning på saker och ting som kanske papper och post-its inte klarar av.
    Och då kan det kanske vara bra med ett sådant här program …
    http://skrivarhandboken.se/index.php?title=Skrivprogram

    Allt gott,
    Magnus

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 02 oktober 2010 - 18:14

      Hej Magnus,
      Jag har testat ett par skrivarprogram som inte har varit så bra, men de har ju varit gratis och man brukar få vad man betalar för.
      Jag ska absolut kolla upp dessa program. Tack för tipset!
      /Anna

      Gilla

  2. #3 av Anna Johansson på 02 oktober 2010 - 18:38

    Så ambitiöst du förberett dig! Önskar dig massor av skrivarglädje att fylla ditt block med!

    Gilla

  3. #5 av Natalie på 02 oktober 2010 - 23:25

    Spännande…Lycka till, du är bäst!

    Gilla

  4. #7 av Desirée på 03 oktober 2010 - 13:17

    Min övervåning ser ut som en mordutredning på film när jag redigerar manus … Papper och notisar på alla väggar!

    Gilla

    • #8 av annaljungdahl på 03 oktober 2010 - 14:02

      Ja, jag har nog snabbt fyllt min anteckningsbok. Då börjar jag kanske sätta lappar på väggarna!

      Gilla

  5. #9 av Anders på 05 oktober 2010 - 13:21

    Har du testat snöflinge-metoden när du bygger din roman/novell. Funkar perfekt för mig.

    http://berattarskolan.se/snoflinge-metoden-for-att-skriva-en-roman/

    Gilla

Kommentera

