Hur börjar man på en ny bok?

Detta har jag funderat på länge nu. Mitt manus är inskickat och nu är det dags att börja fundera på nästa. Men hur börjar man egentligen? En vägg full av gula lappar? En bok med blanka sidor som man fäster gula lappar i? Ett program på datorn som man kan samla idéer i? Freemind (mindmap)? Eller ska jag bara skriva stolpar rätt upp och ner i ett dokument?

Om jag nu bestämmer mig för en metod så kommer nästa problem. Vad ska boken handla om? Ska det vara en fortsättning på När höstlöven dansar? En ny del i en serie böcker om samma polisstation. Eller funkar inte det? Kanske är det den idén som förlagen inte tänder på. Slår jag huvudet i väggen om jag kommer med ett liknande manus igen?
Ska jag kanske komma upp med något helt nytt… En kärleksroman, en psykologisk thriller eller kanske chiclit? Hjälp!

Om jag frågar mig själv vad jag helst vill skriva, eller rättare sagt vad jag tror att jag helst vill skriva, så är svaret enkelt. Jag vill skriva deckare och jag vill förstås fortsätta vidare på den serie jag redan påbörjat. Men kanske är det för att det är så inarbetat, för att jag har jobbat efter den tanken så länge.

Jag har diskuterat det här med val av genre förut, men det tål att tänkas på igen. Och igen.

,

  1. #1 av mariasbokliv på 30 september 2010 - 20:46

    Vad funkade för att komma igång med den förra? Jag tror att för mycket funderande kring ”hur” mest är en ursäkt för att slippa börja 😉 (säger hon som är för lat för att ens få klart en novell)

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 30 september 2010 - 20:58

      Klart att det är så! En ursäkt för att slippa börja alltså 😉
      När jag började på den förra så utgick jag från en berättelse jag skrev för länge sedan, i tonåren. Berättelsen var bara påbörjad, ca 1 sida lång, och utifrån den började jag spåna vilt och fritt. Det blev en lång spretande resa innan jag gick i hamn med den, så jag vill nog försöka vara lite mer strukturerad den här gången.

      Gilla

  2. #3 av Susanna på 30 september 2010 - 21:01

    Först och främst tror jag att den nya boken måste komma ur lust. Sen kommer det hårda arbetet…

    Åtminstone skulle jag aldrig klara av att sätta mig och skriva något jag verkligen inte kände för, jag måste ha en brinnande längtan och nyfikenhet kring ett tema, en karaktär eller en röst för att orka leva med den ett år; eller mer…

    I alla de tre (seriösa) synopsis jag skrivit har upptakten varit ett anslag, en röst eller en scen från en av mina karaktärer. Inte nödvändigtvis huvudkaraktären men ändå en tongivande person i boken. Jag liksom ”hör” honom eller henne prata.

    Vad är du nyfiken på?

    Lycka till!

    Gilla

    • #4 av annaljungdahl på 30 september 2010 - 21:11

      Det håller jag helt med om! Att man måste skriva om något man verkligen känner för. Ibland undrar jag bara om jag kanske skulle kunna hitta det i en annan genre.
      Jag har levt med mitt förra manus i fem år och det hade jag nog inte klarat om jag inte verkligen hade känt för både berättelsen och karaktärerna.

      Jag har en scen i mitt huvud som jag kanske kan börja med. Den dök upp igår och när jag tänkte på den så kände jag lust att skriva om den och det är ju ett bra tecken.

      Gilla

  3. #5 av Boktokig på 01 oktober 2010 - 13:44

    Ja, det låter som en bra tecken (det där med scenen)!! Vad spännande att skriva böcker! Jag beundrar alla författare! Själv skulle jag inte kunna skriva en bok. Men jag läser gärna böckerna!!! Och hur jag hinner läsa dem alla… ja, du… det är en bra fråga… jag vet inte riktigt… ett svar är att jag läser snabbt och ett annat att jag prioriterar läsningen över TV:n just nu! Och så har jag inga andra hobbies som tar tid från läsningen.

    Gilla

    • #6 av annaljungdahl på 01 oktober 2010 - 21:08

      Ja, det där med TV gör nog ganska mycket. Jag är alldeles för svag för att se på TV…

      Gilla

  4. #7 av Anneli på 01 oktober 2010 - 14:06

    I mitt huvud vimmlar det av idéer, de ska bara samlas ihop och bilda en helhet. En beättelse som har allt 😀

    Gilla

    • #8 av annaljungdahl på 01 oktober 2010 - 21:09

      Ja, precis! Jag vill också få ihop en berättelse som har allt 😀

      Gilla

Kommentera

