Känner jag Morgan Alling?

Nej, jag känner förstås inte Morgan Alling, men efter att ha läst hans bok Kriget är slut känns det nästan som om jag har vuxit upp tillsammans med honom. Jag är glad att det inte är så. Det är en gripande och hemsk historia han berättar på ett enkelt men närgånget sätt.
Under sina första år bor Morgan och hans bror Stefan tillsammans med sin alkoholiserade mamma, men till slut hamnar de på barnhem och skiljs sedan åt för att vandra från fosterhem till fosterhem.

Känslan av att vara med förstärks när jag inser att Morgan och jag har gått i samma skola – samtidigt. En morgon när han vaknar har Vallhamraskolan brunnit. Jag minns det själv, jag gick i tvåan då. Högstadieeleverna fick flytta in i lågstadiet och vi som gick där fick flytta till en tillfällig paviljong utanför Oxledsskolan.
Morgan fick flytta till Ugglumsskolan.

Men Vallhamraskolan är bara en av alla skolor Morgan har gått i. Han flyttar snart igen och börjar i en annan skola.
Det är lätt att tro att det ska gå illla i livet för en pojke som kommer från sådana förhållanden som Morgan. Men han hamnar till sist hos en kärleksfull fosterfar som tar hand om honom. Han upptäcker teatern och inser att det är där han hör hemma. Det går bra för honom. En tragisk historia vänds ändå till något gott till sist.

, ,

  1. #1 av mariasbokliv på 27 september 2010 - 21:48

    jag har jobbat på Vallhamra minsan…
    Brukar inte gilla biografier men jag är faktiskt lite nyfiken på den där… (som om jag behövde fler böcker på vill-läsalistan?)

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 27 september 2010 - 21:51

      Världen är liten 🙂
      Jag brukar vara nyfiken på biografier men ofta blir jag besviken när jag väl läser dem. Men den här tyckte jag faktiskt om!

      Gilla

  2. #3 av fullbokhylla på 28 september 2010 - 6:31

    Jag blev så gripen av hans sommarprogram att jag nog måste läsa den där. Hade tänkt att köpa den på mässan men det blev inte så…

    Gilla

  1. Jag har börjat skriva « Anna Ljungdahl's Blog

Kommentera

