Söndag på Bokmässan

När klockan ringde imorse var den stora frågan om jag skulle släpa mig upp eller ligga kvar och dra mig ett bra tag till, äta frukost i lugn och ro och kanske sedan åka in till mässan. Men mellan kl 9 och 10 var det happy hour och alltså 30 kr billigare att gå in. Alltså borde jag skynda mig in eller vänta tills klockan var tillräckligt mycket mer än 10 för att det inte skulle kännas irriterande att betala 30 kr mer. Efter lite snoozande bestämde jag mig för att satsa på happy hour, tryckte ner en macka i väskan och åkte in till stan.

Jag började med frukost och en tidning. Resten av dagen blev ett enda långt strövande omkring mellan montrar. Jag gick och hälsade på för fattaren Kim M. Kimselius, som jag är vän med på Facebook men aldrig hade träffat. Jag köpte en signerad bok och stod och småpratade en stund. Det visade sig att hon är väldigt trevlig. Bildbevis på vårt samtal finns här.

Jag passerade den ena författarintervjun efter den andra. Stod en stund och lyssnade på Maria Ernestam som pratade om sin nya bok. Leif GW Persson följd av Josefine Sundström stod vid signeringsbordet alldeles intill och signerade sina böcker.

Maria Ernestam


Josefine Sundström


Leif GW Persson

När benen blev för trötta så satte jag mig i Piratförlagets monter och lyssnade på intervjuer med Monica Ahlberg, Jan Guillou och Jonas Jonasson.

Jan Guillou

Jag gjorde ett sista bokinköp bara minuten innan jag lämnade mässan och det blev Vecka 36 av Sofie Sarenbrant. Verkligen ett impulsköp eftersom jag aldrig har hört talas om boken. Författarens namn har jag dock hört i något sammanhang.

Om man ska sammanfatta strömmen av kändisar som passerat förbi under mina tre dagar på bokmässan, så kan vara värt att nämna namn som Helen Tursten, Anna Jansson, Gösta Ekman, Jan Guillou, Leif GW Persson, Anna Maria Corazza Bildt, Håkan Nesser, Åke Edwardson, Martina Haag, Jo Nesbö (här skulle förstås varit ett norskt ö egentligen), Jonas Jonasson m fl.

Trist att det är slut för den här gången, men lita på att jag kommer nästa år igen!

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

