Manus äntligen ivägskickat

Egentligen hade jag satt min deadline till 8/8 men först idag fick jag iväg första kopian till postkontoret. Dock efter kl 17, vilket där jag befinner mig betyder att det inte går iväg förrän imorgon, vilket i sin tur innebär att det inte kommer fram förrän på måndag. Och på måndag sitter jag vid mitt skrivbord på jobbet igen.

Det blev 244 A4-sidor plus 3 sidor följebrev och sammanfattning. Jag hade fullt sjå att pressa ner bunten i ett vadderat kuvert i storlek A4, eftersom jag inbillar mig att det är bättre att skicka i det formatet än i ett större format. Men det kanske inte spelar någon roll? Kanske brevbäraren ändå lämnar högen personligen istället för att trycka in alla manus i en postbox? Såvida förlaget inte har angett en postbox i adressen förstås, vilket förekommer. Vad händer om brevet inte får plats i postboxen?

Hur som helst så lyckades jag få ner det i kuvertet, men jag fick tejpa igen det med brun tejp.  Det gick inte att stänga på vanligt vis.

Men när ska fler förlag börja ta emot manus per e-post? 84 kr för att skicka en enda manuskopia känns lite onödigt i dagens IT-samhälle.

http://www.facebook.com/narhostlovendansar

,

  1. #1 av malinthewriter på 12 augusti 2010 - 18:31

    Vad kul! Grattis!

    Får man fråga var du skickat? 🙂

    Haha, mitt manus rymdes inte i vadderat kuvert, men jag gjorde ju lite av en specialförpackning ..

    Du behöver inte oroa dig för att brevet inte ska få plats, förlag tenderar att ha stoooora postboxar! 🙂

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 12 augusti 2010 - 22:07

      Tack!

      Åh, vad skönt att höra att de har stora postboxar 🙂 Då vågar jag skicka ett större kuvert nästa gång.

      Har skickat förlagsnamnet i ett meddelande till dig på FB 😉

      Gilla

  2. #3 av Sölve Dahlgren på 12 augusti 2010 - 21:53

    Grattis! Spännande väntan nu…
    Tips: jag tror Posten har färdigfrankerade portopåsar, de där gröna, som nog är billigare än 84 kr för den största. Man får skicka upp till 2 kg i dem.

    Håller tummarna för ditt manus!

    Men visst borde de ta emot digitala manus… 🙂

    Gilla

    • #4 av annaljungdahl på 12 augusti 2010 - 22:08

      Tack!
      Mycket bra tips! Jag som har sålt så mycket böcker på Tradera borde verkligen ha tänkt på de gröna kuverten…

      Gilla

      • #5 av Sölve Dahlgren på 13 augusti 2010 - 15:45

        Säljer du mycket ska du satsa på de gul-vita påsarna eller kartongerna, det är ekonomibrev upp till 2 kg . Säljs dock inte på postkontoren utan bara i webbshopen på posten.se – i 10-pack.

        Gilla

  3. #6 av Ahrvid Engholm på 20 augusti 2010 - 7:13

    (Vill bara påminna om…)

    FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2010 – DEADLINE 1/9

    Du har ett val i höst! Och det är att välja en bra novell att skicka in…
    Bara en liten påminnelse om att deadline närmar sig (1 sept) för Fantastiknovelltävlingen 2010.
    Reglerna i korthet: Bidrag till fantastiknovell@hotmail.com SAMT ahrvid@hotmail.com, som ren mailtext (inga bifogade filer) med rubrik ”tävlingsbidrag”, senast 1/9. Bidrag, på svenska, bör anknyta till sf, fantasy eller skräck (rek maxlängd 50 000 tkn). Vinnarna utses av en jury. Förstapris 1000 kr, 2:a 300 kr, 3:e 200 kr (därtill ev hedersomnämnanden).
    Tävlingen arrangeras för 11:e året i rad av den äldsta E-postlistan för novellförfattare, SKRIVA (skriva-request@freelists.org, med subject: subscribe, för att gå med), med stöd av föreningen Novellmästarna och Wela förlag.

    –Ahrvid

    Gilla

  4. #7 av malin på 02 september 2010 - 14:41

    Håller med om e-posten! Jag som bor i Spanien blir ruinerad varje gång. Lycka till!

    Gilla

  5. #8 av Anneli på 06 september 2010 - 9:39

    Vad spännande! Stort grattis och lycka till!

    Gilla

Kommentera

