Inspiration eller tvång?

Ja, det råder delade meningar om det här med inspiration har jag märkt. En del väntar på inspirationen men de flesta verkar tycka att det bara är rumpan på stolen som gäller. Disciplin helt enkelt.

Jag håller med – delvis. Jag behöver nog lite inspiration för att kunna skriva något vettigt, men det funkar inte att gå omkring och vänta på den. Om jag sätter mig på stolen framför datorn så händer det att inspirationen kommer flygande. Och det kan hända precis när som helst. När jag är utvilad och pigg en lördagförmiddag eller en trött onsdagkväll när jag knappt orkar trycka igång datorn.

Men ibland kommer den inte alls. Då hjälper ingen disciplin i världen mot skrivkrampen. Om jag lyckas få ner något på pränt så är det inte bra. Jag får ändå göra om. Om jag inte har känslan för texten så blir det inte bra. Det är den där känslan som jag kallar för inspiration. Man vet aldrig om och när den kommer.

, , ,

  1. #1 av Susanna på 30 juni 2010 - 21:28

    Kul att läsa ditt inlägg om inspiration. Jag skrev själv ett liknande härom dagen i min nya blogg om skrivande och kärleken till det skrivna ordet. Läs den gärna:

    http://www.gyllenbaga.com

    Även jag en aspirerande författare…

    Gilla

  2. #2 av Ahrvid Engholm på 14 juli 2010 - 23:39

    (VIll gärna tipsa om detta. –AE)

    FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2010

    För elfte året i rad utlyser skrivargruppen SKRIVA, i samarbete med föreningen Novellmästarna och med stöd av Wela Förlag, Fantastiknovelltävlingen. Reglerna är enkla:

    1. Skicka tävlingsbidrag som ren text (s k ASCII; inga bifogade filer, t ex Word-filer) senast 1 sept till fantastiknovell@hotmail.com SAMT ahrvid@hotmail.com . Använd rubrik ”tävlingsbidrag”.
    2. Noveller skall anknyta till science fiction, fantasy eller skräck. Man får skicka flera bidrag. Rekommenderad maxlängd 50 000 tecken (inkl blanksteg och skiljetecken). Språk svenska.
    3. Vinnarna utses av en jury. Noveller som placerar sig på någon prisplats postas även på SKRIVA:s E-postlista.
    4. Förstapris 1000 kr. Andrapris 300 kr. Tredjepris 200 kr. Därutöver kan juryn dela ut hedersomnämnanden.

    SKRIVA är troligen den äldsta aktiva E-postlistan för novellförfattare, startad 1997. (För att ansluta, maila skriva-request@freelists.org, med subject/ämnesrad: subscribe.) På SKRIVA diskuteras skrivande, fantastik, litteratur och kultur, man kan posta och kommentera noveller, eller tjattra med skrivintresserade. Novellmästarna är en ideell förening med syfte att främja novellkonsten.

    Gilla

Kommentera

