Dags att testa läsplatta!

Nu har det äntligen hänt. Jag har köpt en läsplatta. En Sony Reader Touch Edition (PRS-600).

Efter mycket velande om vilket märke och vilken modell jag skulle köpa, så föll jag till sist för nyttan med att ha pekskärm för att göra markeringar i texter. Därför blev det denna platta.

Men eftersom utvecklingen på området går mycket snabbt framåt och jag med stor sannolikhet kommer att vilja ha en bättre platta om något år, så bestämde jag mig för att köpa en begagnad.

Paketet kom i fredags och det varken syns eller märks att läsplattan har använts ett halvår innan den hamnade i mina händer. Jag lånade omedelbart en e-bok på biblioteket för att testa, men där körde jag fast. Jag hade installerat Adobe Digital Editions och i instruktionerna på bibliotekets hemsida stod att man automatiskt skulle få en fråga om att auktorisera enheten när man anslöt plattan till datorn. Jag fick ingen fråga. Jag drog ut sladden, satte i sladden, startade om programmet. Inget fungerade. Ingen enhet dök upp i Digital Editions.

Till slut gav jag upp och stängde av datorn och läsplattan. Igår åkte jag till Göteborg för att shoppa och när jag kom hem hade jag åtskilliga inspelade bröllopstimmar att titta på, så datorn förblev avstängd.

Idag satte jag på datorn, kopplade in läsplattan och startade Digital Editions och pang! Där var den. Förde över boken och började läsa, och det är nu det egentliga testet börjar.

Återkommer i ämnet.

, , ,

  1. #1 av Catharina på 20 juni 2010 - 20:43

    Ser fram emot din recension!!! Börjar vänja mig vid tanken att läsa på platta. Och ditt omdöme litar jag på… 🙂

    Gilla

  1. Dags att testa läsplatta! | NUUT - svensk läsplatta

Kommentera

