Att skriva en roman är ett evighetsprojekt

Jag började för fem år sedan, för FEM år sedan. Mycket av det jag skrev då är borttaget nu. Jag har läst, läst och läst. Redigerat, redigerat. Men det finns alltid ett stycke kvar att se med andra ögon.
Jag har pulicerat första kapitlet på kapitel1.se. Idag hade jag tänkt publicera andra kapitlet, men när jag tog mig en närmare, riktigt kritisk, blick på det insåg jag att det inte går att publicera. Herregud, jag har ju beskrivit en mors förhållande till sin dotter! Det är förbjudet att beskriva en relation mellan två personer – det ska gestaltas. Genom deras ord och handling ska du förstå hur deras förhållande var, inte genom mina beskrivande ord.
Nu skriver jag om.

Hur ett avsnitt blir skrivet beror oftast på min inspiration och inlevelse. När det går riktigt bra att skriva blir resultatet också ganska bra. När jag försöker limma fast mig på stolen och tvinga fram orden blir det inte lika bra. Det är dessa stycken jag måste arbeta om gång på gång. Det är faktiskt så att vissa kommer gratis medan andra måste slipas på många svettiga timmar framför datorn. Ofta slutar det med att jag plockar bort text. Det är smärtsamt att ta bort text men ofta infinner sig en känsla av befrielse när det väl är gjort. Resultatet har alltid blivit bättre.

Det tröstlösa i detta är att man aldrig blir klar…

När höstlöven dansar på Facebook

, ,

  1. #1 av malinthewriter på 18 juni 2010 - 17:59

    Oh my! Fem ÅR?! :O Det är lång tid! Snickra ihop den färdigt nu 🙂

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 20 juni 2010 - 17:02

      Sanningen är att jag har tagit lite paus vid några tillfällen under de fem åren och skrivit två barnböcker.
      Men du har helt rätt, nu måste den bli klar! 🙂

      Gilla

Kommentera

