Byta genre eller kämpa på?

Jag läste ett inlägg på Jenny Forsbergs blogg häromdagen, ett inlägg som handlade om att byta genre. En skrivarkurs gav rådet att prova en annan genre om man inte blev antagen på första försöket. Nu tror jag personligen inte att man ska ge upp efter första försöket. Det kan ta tid att lära sig behärska en genre också. Att skriva deckare kräver en viss teknik och ett ganska fast format, och innan man behärskar det kan man behöva en hel del träning. Många lyckas säkert på allra första försöket, men det behöver inte betyda att de som tar längre tid på sig presterar ett sämre slutresultat.

Jag tror att man måste känna efter med hjärta när man bestämmer sig för vilken genre man ska fortsätta med. Men för att känna det tror jag att man måste prova. Jag har ingen aning om hur jag skulle lyckas med en relationsroman så länge jag inte försöker mig på att skriva en. Att skriva en roman är ett gigantiskt projekt, mycket större än man tror när man börjar. Det är ett projekt som kräver mycket engagemang, tid, lust och ett slags kärlek till sitt eget manus. Det är lite som att forma en skulptur i lera. Utan känsla blir det ingenting av det.

Eftersom deckare ligger mig väldigt varmt om hjärtat tror jag fortfarande att det är det jag borde satsa på, men jag utesluter inte att jag provar en annan genre om jag aldrig lyckas med mina deckare.

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

