Svar på en enkät med bokfrågor

Hittade en enkät hos Daniel Kjellgrens bokblogg, som i sin tur hade hittat den hos Enbokcirkelföralla.

Vilka är de fem författarna ni har flest böcker av i era bokhyllor?

Jag har faktiskt inte så många böcker i min bokhylla måste jag erkänna. Jag läser dem och sedan gör jag mig av med dem. Men om jag hade haft dem kvar, så skulle det nog vara:

  1. Elizabeth George (mitt startskott in i deckarvärlden)
  2. Åke Edwardson
  3. Margit Sandemo (ja, jag läste hela Sagan om isfolket OCH Sandemoserien, men det är många år sedan nu
  4. Henning Mankell
  5. Håkan Nesser
Köper eller lånar ni mest?
Jag har köpt mycket tidigare, både nytt och begagnat, men för tillfället lånar jag mest.

Sparar ni alla böcker ni köper?
Absolut inte! Jag blir stressad av att ha en massa böcker på hög, särskilt när jag inte har någon bokhylla att ställa dem i. Jag säljer dem på Tradera, vilket i praktiken innebär att jag ger bort dem eller t o m betalar för att bli av med dem. I nödfall händer det att jag slänger böcker (ve och fasa)

Inbundet eller pocket helst?
Jag köper/lånar mest inbundet. Det känns finare och roligare. Dessutom är de lättare att hålla eller lägga ner bredvid sig medan man läser i sänge, vilket jag oftast gör.

Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv? (om du nu läser om böcker)
Jag får nog säga att jag inte läser om böcker. Det har förstås hänt vid några tillfällen när jag har hunnit glömma att jag har läst en viss bok och därför läser den igen, men det är mer en olycka än ett medvetet val 😉
Och när jag var väldigt ung och lånade alla bibliotekets barnböcker som handlade om hundar och hästar gång på gång…
  1. #1 av Karin Berg på 10 juni 2010 - 9:39

    Vet du, jag har inte läst en enda bok av Sandemo. Bör nog göra det för det känns som alla har gjort det utom jag. Slänga böcker låter nästan lite hemsk 😉 men du kan ju ge bort dem eller lämna in til ankvariat som gärna säljer begagandade böcker..

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 10 juni 2010 - 20:44

      Jag har läst närmare 100 böcker av Sandemo, så egentligen leder hon listan stort 😀
      Men böckerna är så enkla att de knappt kan räknas som en hel bok.
      Jag slänger inte så många böcker, mest pocket och slitna inbundna böcker.

      Gilla

  2. #3 av malinthewriter på 18 juni 2010 - 18:02

    Har inte heller läst Sandemo! Slänga böcker går inte … inte ens om de är jättejättedåliga .. 🙂

    Gilla

    • #4 av annaljungdahl på 20 juni 2010 - 20:24

      Det är inget att sträva efter att läsa Sandemo. Enklare litteratur finns nog inte.
      Det tar emot att slänga böcker, men har man ingen bokhylla så… 😉

      Gilla

Kommentera

