Bibliotek – ett föredöme för andra

Jag måste helt enkelt säga att biblioteket här har alldeles fantastisk service. Och det fungerar varje gång!

Jag sitter ofta vid min dator och botaniserar i bibliotekskatalogen. Jag kan se vad biblioteket senast har köpt och vad de senast har fått levererat. Då och då reserverar jag en bok eller ljudbok, och oavsett om den finns inne, är utlånad eller är nyligen beställd och ännu ej levererad till biblioteket, så står den där i hyllan och väntar på mig så fort den är på plats. Ett mail talar om att den finns att hämta och då är det bara att knalla dit och hämta den. Fantastiskt.

Det finns så mycket i dagens samhälle som fungerar dåligt att man numera räknar med att saker och ting inte ska fungera. Ja, det är faktiskt så. Om jag beställer något så räknar jag med att jag ska få fel sak, att den kommer väldigt försenad, att den inte kommer alls, att fakturan är felaktig eller att jag får en påminnelse om betalning trots att jag har betalat. Kort sagt – det fungerar inte.

Den naturliga följdfrågan är förstås: Varför? Varför fungerar allting så dåligt? Anställer företag folk utan kompetens och/eller utbildning för att spara pengar? Köper man in dåliga datasystem för att de är billigare? Slarvar man med support, underhåll och backuper för att spara pengar? Eller slarvar anställda enbart pga att de inte är intresserade av sitt jobb utan bara väntar på månadens lönecheck med så liten arbetsinsats som möjligt?

Jag vet verkligen inte. Men en sak är säker – biblioteket kan man lita på.

Man börjar undra.

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

