Barnböcker eller deckare?

Den frågan ställde jag mig när jag tog upp skrivandet för ungefär fem år sedan. Jag började med en barnbok, De hemliga dörrarna, som faktiskt finns att köpa på vulkan.se (hm, jag får nog plocka bort den snart). Sedan fortsatte jag med ytterligare en barnbok som jag skickade in till tävlingen Astrid Lindgren 100 år. En tävling som vanns av Helena Östman med boken Joy och önskeburken. Mitt bidrag hette Resan till havet.

Jag tror att det kändes lättare att börja med barnböcker för att komma in i själva skrivande. Jag vet att bra barnböcker är otroligt svåra att skriva och av den anledningen är det kanske inte det bästa att börja med, men mig hjälpte det.

Jag insåg att jag älskar att läsa deckare och att jag naturligtvis borde skriva en själv. Är det någon genre jag är bekant med så är det deckargenren. Och under tiden jag skrev på barnböckerna hade jag påbörjat en deckare. Men först efter att jag hade avslutat Resan till havet började jag på allvar skriva på När höstlöven dansar, som till en början hade arbetsnamnet Ett hjärta av guld.

Jag undrar om detta är ett vanligt scenario eller om de flesta som börjar skriva en bok vet exakt vilken genre de ska arbeta med från början?

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

