Den som älskar något annat av Karin Fossum

Det bästa med att bilpendla är alla ljudböcker man hinner avverka utan att behöva leta tid för att läsa. Jag hade en samling i bokhyllan som byggts upp under lång tid men den är nästan slut nu. Den här boken är en av de sista i den samlingen. Sedan kan jag äntligen börja ge mig på lite mer aktuella böcker 🙂

Jag måste erkänna att jag inte hade en aning om vad den här boken handlade om när stoppade första skivan i bilens CD-spelare. När jag upptäckte att det var ännu en pedofildeckare blev jag först besviken. Jag är nämligen lite lätt allergisk mot deckare som tar upp ämnen som pedofili och trafficking för att nämna några exempel. Det är liksom gjort redan.

Men jag veknade ganska snabbt, eftersom det är en mycket välskriven bok, aldrig långsam eller tråkig.

Den åttaårige pojken Jonas August påträffas död i ett skogsområde. Det uppdagas att han har dött till följd av ett astmaanfall som framkallats när gärningsmannen förgripit sig på honom.

Jonas August hittas av ett äkta par på söndagspromenad, Reinhardt och Kristine Ris, som visar sig få en avgörande roll i jakten på gärningsmannen, eftersom de har mött en man som lämnade området för fyndet. Reinhardt tycks dock hysa ett näst intill ohälsosamt intresse för det grymma dådet och Kristine lider i tysthet av hans brist på takt och ton.

Jag är ganska svårfångad både när det gäller pappersböcker och ljudböcker, men i den här boken fångades verkligen mitt intresse för personerna.

Kommissarie Konrad Sejer leder utredningen, som drar ut på tiden och ännu en pojke, Edwin, försvinner.

Parallellt med utredningen får läsaren ta del av gärningsmannens tankar och känslor. Hans besatthet symboliseras av den döde pojkens shorts som han vägrar att göra sig av med. Det här är ett författargrepp som jag oftast inte är särskilt förtjust i. Jag tycker bättre om gåtan och ovissheten än att få kliva in i gärningsmannens huvud och följa hans/hennes tankar. Det gillar jag inte, men det funkar ganska bra i den här boken ändå.

Jag inser att jag har läst alldeles för få böcker av Karin Fossum och det kommer definitivt att bli fler.

, ,

  1. #1 av Catharina på 26 maj 2010 - 7:03

    Du har mycket gott att se fram emot, om du inte har läst Fossum så mycket tidigare. Jag har hittills aldrig blivit besviken. Om man vill komma lite utanför deckargenren, rekommenderas också ”De galnas hus”.

    Gilla

Kommentera

