Den sista vintern av Åke Edwardson

Det är december i Göteborg, en fruktansvärt vacker december i början av en fruktansvärt vacker vinter. En polispatrull kallas i den tidiga morgonen till en våning i Vasastan efter ett larm. De finner en man i svår chock. Hans sambo ligger död i dubbelsängen. Sannolikt är det han som gjort det.

Inom några dagar sker ett identiskt mord: en polispatrull i den tidiga morgonen, en kvävd kvinna, hennes man bredvid, en vacker våning i Vasastan. Mot sitt nekande grips också den här mannen. Nu handlar det bara om att förhöra fram sanningen.

Men en ung polisassistent har sett något i de båda lägenheterna som inte släpper hennes tankar.

Någonting som inte stämmer.

Någonting som komplicerar den i förstone svartvita bilden av offer och gärningsmän. Hon går tillbaka, in i den livsfarliga mardrömmen.

Erik Winter arbetar här med sitt sista fall. Och på nytt konfronteras han med människors mörkaste hemligheter. Ingenting är vad det synes vara.

Har det hänt någonting med Åke Edwardsons böcker eller är det jag som har förändrats? Jag älskade de första böckerna, men de senaste: Rum nummer 10, Vänaste land, Nästan död man och Den sista vintern har jag inte alls tyckt om. Jag har t o m haft svårt att ta mig igenom dem. Stor besvikelse.

Har jag blivit mer stressad eller har tempot sjunkit rejält? Jag tycker inte att det händer någonting, men förmodligen är det väl jag som inte är tillräckligt djupsinning för att begripa storheten. Visst kan jag märka att Edwardsons böcker utvecklats till något mer än ytliga kriminalromaner och jag är säker på att det tilltalar kritikerna, men för mig som förväntar mig en ”vanlig” kriminalroman blir det lite trist.

En annan sak som höll på att driva mig till vansinne under lyssnandet på Den sista vintern är alla upprepningar. Gång på gång upprepas samma saker, personerna agerar alltför ofta papegojor och upprepar hela tiden de frågor de får eller svarar förvirrat på en fråga med en annan fråga. ”Vadå?”, ”Hurdå?”, ”Varför då?”.

Men trots allt detta är det ingen tvekan om att Edwardson är en mycket bra författare. Jag bugar mig för detta faktum, men jag kan inte låta bli att sakna de gamla kriminalromanerna.

,

  1. #1 av Johanna Wistrand på 27 maj 2010 - 6:46

    Hej Anna!
    Vad tycker du om SVT´s version av boken? Den går nu på TV. Jag tyckte att första avsnittet var väldigt vackert och suggestivt (har inte läst boken). TV-varianten kanske är bättre?

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 27 maj 2010 - 9:10

      Hej Johanna!
      Jag ser de flesta TV-deckare, men jag har faktiskt inte följt de nya Winter-avsnitten, mycket pga av min besvikelse över böckerna. Men också för att den nya skådespelaren inte alls stämmer med min bild av Winter.
      Jag kan tänka mig att den är bättre på TV pga att tempot är så lågt i boken. Jag kanske får en ny chans att se den.

      Gilla

  2. #3 av Anders Mörling på 25 juli 2013 - 16:29

    Hej Anna!
    Jag vet att den här kommentaren är sen men jag har just läst e-boken och måste till skillnad från dig säga att jag tycker den var fängslande utan en massa excesser i blodiga detaljer. Den hade en suggestiv skräckkänsla speciellt vid Gerda Hoffners långsamma och förväntade inblandning och slutliga försvinnande.

    Däremot håller jag fullständigt med dig om det du skrev om detta, jag citerar ”En annan sak som höll på att driva mig till vansinne under lyssnandet på Den sista vintern är alla upprepningar. Gång på gång upprepas samma saker, personerna agerar alltför ofta papegojor och upprepar hela tiden de frågor de får eller svarar förvirrat på en fråga med en annan fråga. ”Vadå?”, ”Hurdå?”, ”Varför då?”.”
    Förvånar mig att inga recensenter mer än du lagt märke till hur irriterande och naivt det verkar.

    Du kanske inte kommer ihåg så mycket då det måste ha varit länge sen du läste den men jag tyckte din blogg och dina synpunkter var så bra samtidigt som det är trevligt att läsa om vad andra tycker. Så jag kommer garanterat att fortsätta läsa din blogg.

    En fråga. Läser du även ”gamla” deckare typ Agatha Christie? Om så är fallet så kan jag rekommendera hennes biografi som är helt underbar, både lättläst, smårolig och otroligt underhållande. Jag menar hon är ju ändå en deckarlegend, den största, även för yngre som du 🙂

    Tack snälla för ordet och hoppas du fortsätter dela med dig av ditt läsande och dina erfarenheter som författare

    Mvh
    Anders

    Gilla

    • #4 av annaljungdahl på 15 augusti 2013 - 11:01

      Hej Anders och tack för din kommentar!
      Jag har inte upptäck den förrän nu, har varit på resande fot hela semestern och dessutom blivit överöst av spamkommentarer på engelska, så din har lyckats gömma sig.

      Jag skulle gärna läsa fler ”gamla” deckare, men eftersom jag är så nyfiken på nya böcker så hinner jag oftast inte med det 🙂 Men tack för tipset om biografin, det låter som något jag definitivt ska läsa!

      Jag har jobbat och pendlat mycket en längre tid och därför ofrivilligt försummat bloggen, men just nu jobbar jag inte heltid och är laddad att sätta tänderna i läsande, skrivande och bloggande!

      Hälsningar
      Anna

      Gilla

      • #5 av Anders Mörling på 18 augusti 2013 - 17:25

        Haha, hej Anna, nej det är okey, jag förstår, det är bara så kul att utbyta lite läsupplevelser. Jag håller med, man kan inte läsa allt man skulle vilja. Jag är intresserad av allt, men det går ju bara inte att hinna med.
        Har just skaffat mig en läsplatta för jag har helt enkelt inte plats för fler böcker och jag måste säga att det är enormt bekvämt, om än inte lika mysigt som med en ”riktig” bok.
        Ja Agatha Christie är speciell, mest sålda och lästa böcker i hela världen någonsin efter bibeln och Shakespear. Vem skulle inte vilja ha dom framgångarna:)
        By the way, den bästa skräckisen jag läst? Psykopten av Dean Koontz.

        Ha de bra!
        /Anders

        Gilla

Kommentera

