Läsplattekriget

Jag förstår inte riktigt den här hysterin kring iPad. En platt dator? Varför är den bättre än min bärbara? Vad kan jag ha den till som jag inte kan göra med min bärbara dator, min mini-pc eller min androidtelefon? Att läsa på datorn är tröttsamt och det kan knappast vara någon skillnad på en iPad.
En sak som jag inte har men skulle vilja ha är en läsplatta. Alltså en riktig läsplatta som man kan läsa på utan att trötta ut ögonen och utan att bli störd av en massa annat, t ex sociala medier.

I DN idag kan man bl a läsa att sociala medier skulle vara ett nytt vapen i det s k läsplattekriget. Jag kan säga att om jag hade haft Facebook och Twitter öppna vid sidan av min e-bok så hade det inte blivit mycket läst. Kanske ska det t o m plinga till när något händer i respektive värld. Exakt hur störd blir man då?
Artikeln tar även upp prissättningen på e-böcker och att det skulle vara en anledning till förlagens förtjusning över iPad att de i iBookstore kan sätta sina priser själva. För att de anser att 20% under priset på en inbunden bok är för billigt… Jag tycker inte att det är billigt. Jag vill inte köpa en e-bok för samma pris som en inbunden bok.

Jag tycker dessutom att man satsar lite på fel saker när man utvecklar läsplattor till att bli rena surfplattor. Jag vill inte surfa, twittra eller ”facebooka” medan jag läser en bok. Varför satsar man inte mer på själva läsandet istället?
Tänk dig en kombination av en e-bok och en ljudbok. Du har en integrerad e-/ljudbok på din läsplatta. När du är i rörelse och inte kan läsa text, passar det bättre att lyssna. Under promenaden eller bilresan hem från jobbet lyssnar du och när du kommer hem sätter du ett bokmärke och stänger av. När du sedan har gått och lagt dig vill du kanske hellre läsa än lyssna. Med ett klick fortsätter du då från samma bokmärke fast i textform. Vore inte det en fantastisk funktion? Åtminstone tycker jag det. Jag skulle definitivt vilja ha en sådan.

*********************

Följ mig på Twitter: AnnaLjungdahl.
Följ min blivande kriminalroman När höstlöven dansar på Facebook.

, , ,

  1. #1 av Peter på 03 maj 2010 - 20:26

    Jo, jag förstår till viss del hysterin runt den platta datorn, även om jag inte riktigt förstår hysterin runt Apple. Det är en fräck uppfinning, att ha en minimal dator, som i princip bara är en tryckkänslig skärm, som fler borde komma med. Tidigare versioner har inte haft bra interface, och har därmed inte lyckats.

    Jag skulle dock inte vilja ha en pekskärm som e-boksläsare. Som du vill jag inte bli störd när jag läser, utan vill kunna koncentrera mig på boken. Den ska vara lättläst i direkt solljus, eller i ljuset från en lampa. Din idé om en kombinerad ljud- och e-bok vore absolut kanon. Definitivt en vill-ha-grej!

    Gilla

  2. #2 av Joakim på 03 maj 2010 - 20:36

    Håller med vad fanken ska man med facebook på sin läsplatta??? Jag läser på min platta, surfar gör jag på min dator.

    Gilla

  3. #3 av Sebastian på 03 maj 2010 - 20:44

    Bade Kindle och iPad kombinerar lasplatta och musik. Pa Kindle kan man ga fran det enda till det andra med en knapptryckning. Vet inte hur iPad funkar an dock. Kindle ar valdigt bra for lasning, det ser ut som en boksida, ingen digital ogontrottnande skarm. Alskar den! iPad ar mer som en dator fast i mindre format.

    Gilla

Kommentera

