Blir man någonsin klar med en roman?

Jag har jobbat på mitt manus i fem år nu. Lagt undan det, tagit fram det igen och jobbat vidare, lagt undan det igen osv. Vet man någonsin att man har hittat sin bästa idé eller är det alltid så att man kunde ha skrivit något annat, något bättre?

I mitt fall hade jag förlagt hela handlingen till Göteborgsområdet när jag insåg att jag hellre ville skriva om Grännaområdet. Dags att skriva om miljöbeskrivningar, adresser mm. Jag har fortfarande inte varit där för att detaljstudera omgivningarna till boken. Jag måste veta exakt var karaktärerna bor, var de träffas, var olika scener utspelar sig. Det går inte att skriva om det annars.

Samma sak gäller karaktärerna. Hur är de egentligen? Vad tycker de om? Det känns mer som att jag behöver lära känna dem än att jag måste hitta på mer omkring dem. Det låter fånigt, men för mig är det faktiskt så. Egentligen tror jag att det handlar om de saker man kommer på som verkligen känns rätt. Jag kan tilldela mina karaktärer egenskaper som inte känns rätt. Precis samma sak är det medan jag skriver boken. Vissa spår i handligen känns så rätt och så naturliga att det nästan är som om de skrev sig själva. Vissa avsnitt känns så fel så att det slutar med att jag tar bort dem.

Och på tal om att ta bort, om jag hade vetat hur mycket av det jag har skrivit som skulle komma att tas bort, så hade det känts väldigt tungt att fortsätta. När jag börjar på nästa roman, så vet jag detta, men jag tror ändå att jag då kommer att intala mig själv att det som skrivs från början är mer genomtänkt den här gången… Men så kommer det inte att vara.

Så som svar på min egen fråga måste jag nog säga att nej man blir aldrig klar. Man måste bara komma till en punkt då man bestämmer sig för att inte fortsätta.

Jag har i alla fall kommit så långt som till att publicera bokens egen sida på Facebook: http://www.facebook.com/narhostlovendansar.

, ,

  1. #1 av malinthewriter på 01 maj 2010 - 17:35

    Enligt Stephen King ska man genast ta bort 10 % av det man har skrivit, tror det är en ganska bra riktlinje.

    (att man sedan skriver till 50 000 tecken … vet jag inte om det tas med i beräkningen 😉 )

    Gilla

  2. #2 av Annika på 01 maj 2010 - 18:04

    Nu blir jag avundsjuk: Du har skrivit i fem år på ditt manus och jag har bara TÄNKT skriva mitt manus under ungefär samma tidsperiod. Visst, jag har börjat, men jag verkar inte komma längre än själva ”spånandet”.

    Jag har en berättelse som bara måste ut, men i ärlighetens namn är jag livrädd för att sätta den på pränt. Varför vet jag inte riktigt, men jag tror att det är rädslan att misslyckas som stoppar mig.

    Jag håller tummarna för att du inom kort kommer att känna dig färdig med ditt manus och att lyckan kommer att stå dig bi.

    Lycka till!

    Kramar
    Annika

    Gilla

    • #3 av annaljungdahl på 01 maj 2010 - 18:07

      Låt inte rädslan för att misslyckas stoppa dig! Att skriva på min roman är det roligaste jag någonsin gjort. Det är värt mycket bara det.

      Gilla

Kommentera

