Vem är egentligen Sofia Lind?

Sofia Lind är kriminalpolis i Göteborg och en av huvudkaraktärerna i mitt manus När höstlöven dansar. Hon är en storstadstjej på 32 år som tröttnar på livet i stan och bestämmer sig för att flytta till den lilla orten Gränna i Småland.

Sofia är singel och föräldralös, hennes mamma finns inte längre i livet och hennes pappa är försvunnen sedan många år. Sofia är uppvuxen hos sin mormor, Ester, som nyligen flyttat till ett äldreboende i just Gränna.

Det nya livet i Gränna blir inte riktigt som hon tänkt sig då hennes bästa kompis – den bohemiska Greta – bestämmer sig för att följa med och dela lägenhet med Sofia.

Utdrag ur När höstlöven dansar:

””Jag är inte ensam”, mumlade hon surt och dunsade ner bredvid Greta i soffan. ”Jag är kombo. Jag bor ju med dig. Och sessutom har jag valt att leva själv, utan man alltså.”
Greta satt tyst och rörde i sin temugg. Runt runt tills teet nästan skvimpade över kanten.
Regnet smattrade mot vardagsrumsfönstret. Sofia kände hur det kliade på sidan av näsan, där minnet av en blöt kväll i Stockholm tronade. En blå sten i vänstra näsvingen. Samma helg, tillsammans med Greta, hade hon kompletterat den med en svart fjäril på vänster vrist och en röd ros på höger skuldra. Greta hade valt en lagerkrans runt naveln. Mitt i kransen glänste en ring med en likadan sten som den som satt i Sofias näsa.
”Jo, jag vet, men… Jag har i alla fall en sak att berätta.”
”Jaha, vadå?”
”Jag har registrerat dig på internet.”
”Du har vadå?” Sofia kände hur pulsen rusade upp och fick kinderna att hetta.
”På en dejtingsajt. Så att du kan komma i kontakt med andra singlar som också vill träffa någon.”
”Men jag vill ju inte träffa någon!” nästan skrek hon. ”Har du svårt att fatta?”
Greta knep ihop munnen och lade ner skeden med en smäll på bordsskivan.
”Du kunde ju visa lite tacksamhet”, muttrade hon och smuttade på teet. Grimaserade när det heta teet brände henne på tungan.
Sofia suckade och sjönk djupare ner i soffan. Tänkte på smetig, kvävande romantik som lät så vackert i böckerna men som inte fanns i verkliga livet. IRL som det så tjusigt hette. In Real Life. Hon fnös till. I verkliga livet handlade det om bundenhet, krav, irritation och en förödande känsla av äganderätt. Kiss my ass, mimade hon och rev sig i håret. En rödfärgad slinga mitt i det blonda rufset föll ner över hennes högra öga. Hon strök den åt sidan. Strök hela håret bakom öronen. Samtidigt började ett litet frö gro någonstans i hennes innersta. En liten tanke som fått näring och nu sakta spirade upp mot det bortglömda ljuset.”

Besök gärna bokens egen sida på Facebook och bli ett fan! Snart 30 nu…

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

