Tester av läsplattor

Nej, jag har inte gjort några tester själv. Det är lite genant att erkänna, men jag har inte ens hållit i en läsplatta än, bara kikat lystet på en annan persons ögonsten.
Men det finns andra som har fått den äran att testa läsplattor:

GP – 20 pocket per laddning. Iriver Story får betyget Bäst i test. Vinnarbetyget dras ner lite bl a pga att den anses för stor för att vara det optimala resesällskapet. Som bekant är inte detta ett problem för mig. Alltså skulle mitt personliga betyg inte dras ner av den anledningen, om jag mot all förmodan skulle få chansen att testa.
Den klarar heller inte textformatet Mobipocket. Men eftersom branschen har enats om ett gemensamt format, epub, så är nog detta problemet övergående. Om det nu är ett problem.
Men – och det här är ett stort plus – den klarar biblioteksböcker. Det gör dock alla övriga plattor i testet utom Amazon Kindle. En solklar anledning till att inte köpa en Kindle alltså. Amazon har valt en lösning som är helt låst till deras nätbutik, vilket innebär att de flesta böcker till den än så länge är på engelska.

Sony Reader Touch Edition är den enda läsplattan med pekskärm. Den får ett plus i testet för det bästa gränssnittet men också ett minus för blänk i skärmen – pga av det extra glaset som är där just pga pekskärmen. Ser till min glädje att det även finns en 7-tumsmodell.

Cybook Opus får generellt väldigt bra betyg i de tester jag har sett, men ett minus är den lilla skärmen (5 tum) som gör att man måste bläddra väldigt många gånger. Ett stort minus i min värld. Men den verkar smidig och lättanvänd. Om man letar efter ett resesällskap så är den nog ett bra val.

Johanna Ö på Bokhora har också testat läsplattor i ett kommande nummer av Amelia. Men här skriver hon om en fight i fighten, nämligen den mellan Bokus och Adlibris. En jämförelse mellan Cybook Opus och Adlibris Letto.
Letton stöder mp3, vilket Cybook inte gör – ett minus om man vill ha ljudböcker och e-böcker samlade i samma bibliotek. Hennes favorit av dessa två är Cybook.

I Metro kan man läsa att e-böckerna har långt kvar innan de kan konkurrera med den vanliga pocketboken i popularitet. Designen, storleken och snabbheten hos Cybook får pluspoäng. Hos Letton blir det poäng för att den känns mer gedigen och att man genast hamnar på senast lästa sida när man startar den. I Cybook krävs några klick extra.

Efter att ha läst flera tester av de läsplattor som finns att välja på, känner jag mig fortfarande inte redo att köpa någon. Men jag ser fram emot den läsplatta som faller mig helt i smaken.

,

  1. Tester av läsplattor | NUUT - svensk läsplatta

Kommentera

