Nu har det hänt

Ja, nu har det hänt till sist. Jag har för första gången gått på en s k ”Phishing Attack”. På Twitter.

Fick ett direktmeddelande från en kontakt och i det stod ”This you????” plus en länk. Nu var det sådan otur att meddelande kom från en kontakt som ofta skriver tweets på engelska, annars hade jag genast blivit misstänksam. Och med länkar i Twitter är det ju alltid så att man inte kan se vart de går, eftersom de är förkortade till en intetsägande teckensträng.
Så jag klickade på länken och kom till en inloggningssida som såg ut precis som inloggningssidan på Twitter, och nu var det otur igen att jag surfade på telefonen, för där är det inget ovanligt att inloggningar plötsligt dyker upp. Så jag ”loggade in”. På en dummysida. Fattade fortfarande ingenting. Det är lite pinsamt hur lång tid det tog (dock inte mer än några minuter) innan slanten trillade ner.

Har ni sett de gamla hederliga Tom & Jerry-filmerna som i stort sett var det enda alternativet till tecknad film som fanns när man var liten? I flera av dessa filmer fanns en argsint och mycket korkad hund. Och i ett avsnitt, mitt i en vidsint hund-och-katt-jakt kastar någon (minns inte om det var Tom eller Jerry) ett ben för att avleda hunden och den glömmer helt bort sin ilska och springer glatt gläfsande efter benet. Precis innan den ska ta upp benet inser hunden att den har blivit lurad. Den står där böjd över benet och fryser i den positionen. På ryggen framträder ordet ”Jackass” i lysande bokstäver. Precis så kände jag mig när jag insåg vad jag hade gjort!

Och fort som katten, innan bokstäverna på min rygg hade bleknat, surfade jag in och bytte mitt lösenord på Twitter. Och på några ställen till… Man ska ju inte ha samma lösenord på flera ställen, men det är ju så hiskeligt många lösenord att hålla reda på, både hemma och på jobbet. Men nu har jag inte det längre kan jag säga. Men krångligt blir det med alla sammanlänkade sociala medier.

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

