Läsplatta eller surfplatta – frihet eller fängelse?

Hittade en liten film om läsplattor på DN. Jag trodde först att det skulle vara lite mer demonstration, men det var lite skrap på ytan bara. Jag hade gärna sett lite mer!
Det nämndes dock att de s k surfplattorna skulle vara ett lyft från de lite mer gråa, rena läsplattorna, men jag håller inte med. Jag surfar på min dator och på min telefon. För läsning vill jag ha en ren läsplatta. I alla fall när det gäller böcker. Jag vill inte bli störd av e-mail som poppar upp eller någon som vill chatta eller meddelande om någon ny kommentar på Facebook. Jag vill inte heller bli distraherad så att jag plötsligt, mitt i ett kapitel, får för mig att jag måste kolla någonting på Internet.
Det finns ju en annan aspekt på det hela, och det är möjligheten att kunna läsa tidskrifter på platta också, och där faller den traditionella grå läsplattan. Du måste ha färg för att kunna läsa tidskrifter och du måste ha en större skärm. Hävdar jag.

Jag anser att man behöver en större skärm även för vanliga böcker, åtminstone borde det finnas alternativ som är lite större att välja. Nu finns i princip bara 5-6 tum. Jag läser fort, jag skulle behöva bläddra hela tiden. Och just bläddringshastigheten är inte så hög har jag hört. Det finns uppenbarligen en hel del att önska fortfarande, men om man bara håller ut så kommer produkterna att bli bättre.

I DN kan man också läsa att läsplattan också är en politisk pryl. Att iPad och iPhone är exempel på en trend som riskerar att förvandla Internet till en lam variant av vad det hittills har varit. Apple har valt att lansera stängda apparater, där tillverkaren har kontroll över vad maskinerna kan innehålla och göra och vilka andra maskiner de kan samverka med.
Motsatsen , dvs öppenheten, är bra för utveckling, yttrandefrihet och kreativitet men är också sårbart eftersom öppenheten kan utnyttjas av dem som vill missbruka möjligheterna.

Den amerikanske professorn i IT-juridik, Jonathan Zittrain, menar att vi borde kunna rädda öppenheten utan att ge upp vår frihet till kontrollerande företag som Apple. Detta skulle kunna uppnås genom en blandning av smart teknologi pch ökat samarbete internetanvändare emellan.

Själv vägrar jag köpa iPhone eller iPad och därmed överlämna min frihet att själv välja vad jag vill använda mina prylar till, vad jag vill kunna spela upp eller läsa på dem och framför allt – var jag vill köpa det.

, ,

  1. Läsplatta eller surfplatta – frihet eller fängelse? | NUUT - svensk läsplatta

Kommentera

